Han är ny VD
Efter 25 år inom förpackningsindustrin antar Niclas Ekström utmaningen som ny VD för Emballator Växjöplast.
– Emballator Växjöplast är redo att växa – både i Sverige och internationellt.
Niclas Ekström är skåningen som studerade internationell ekonomi i Lund och fick sommarjobb som marknadsassistent på Tetra Pak i Österrike. Sommaren gav mersmak och Niclas gjorde sitt examensarbete hos Tetra Pak på temat internationella affärsmodeller. Efter examen fick han jobb som business controller vid bolagets huvudkontor i Lund och det var starten på en lång karriär i den globala förpackningskoncernen. Men nu väljer han alltså att ta steget till Emballator.
– Ja, vi kan ju konstatera att det inte är så ofta som jag lämnar ett bolag. Men jag är nyfiken och vill utvecklas. Jag känner att jag gärna vill dela med mig av det som jag har lärt mig, såväl vad gäller strategiskt och operativt arbete som personalledning, säger Niclas Ekström.
Tiden på Tetra Pak omfattade en rad internationella uppdrag med ledande befattningar inom affärsutveckling, innovation och produktion. Det första, som Area Manager i Östeuropa, innebar fokus på marknadsföring, innovation och försäljning – ett intresse som fördjupades vid millennieskiftet då han fick uppdraget som produktchef vid utvecklingscenter i Italien.
Här jobbade han globalt med innovationsprocesser kopplade till korkar, kundunika lösningar och produktlanseringar. Därefter följde ett fyraårigt uppdrag som marknadschef med ansvar för att vidareutveckla marknaden i Kanada, innan familjen valde att flytta hem till Lund igen 2010.
Sedan dess har han ansvarat för affärsområdet Tetra Top där utvecklingen av nya korkar och förpackningar har varit en stor del av framgången. Han har även arbetat med koncernens globala tillväxtinitiativ.
Att Niclas Ekström nu kommer att leda ett bolag som är specialiserat på kapsyler och förslutningar känns som en ”match made in heaven”. Och han ser många utvecklingsmöjligheter inom Emballator:
– Det är fantastiskt roligt att jobba med öppningar eftersom det är en så konsumentnära produkt med stora krav på funktionalitet och hygien – allt från öppningsbarhet till säkerhet.
Emballator Växjöplast har möjligheter att växa både i Sverige och internationellt. För att lyckas gäller det att prioritera fem viktiga områden:
– Rätt segment, innovation för befintliga och nya kunder, hållbarhet utifrån återvinnings- och CO2-perspektiv, företagskultur samt kvalitet med nolltolerans för fel – det är en hygienfaktor, säger Niclas Ekström.
Att vara en nära och lärande organisation som lyssnar till kunderna och konsumenterna är en framgångsfaktor, menar Niclas Ekström:
– Att vi ser och respekterar varandra är en förutsättning. Att våga ta initiativ men också veta att det finns utrymme för att göra fel. Vi lyfter varandra, vi lyckas som ett team – och när vi misslyckas så lär vi oss.
Niclas Ekström är nyinflyttad i Växjös nya landmärke, Icon-huset.
– Nu när barnen är utflugna så tycker jag och min fru att det känns rätt och spännande att ta ett nytt steg. När vi kan åker vi ofta till vårt fritidshus i Åhus. Det har alltid varit den fasta punkten dit vi har återvänt mellan utlandsuppdragen, berättar Niclas som medger att han har dille på förpackningar.
Så vilken är då din personliga förpackningsfavorit?
– Flaskor med flipcap och enhandsöppning. Enhandsöppningen tycker jag är genialisk. Du kan greppa flaskan med en hand, öppna och trycka ut det du vill ha!
Om Emballator
Emballator erbjuder och tillverkar förpackningslösningar till såväl lokala som globala företag och varumärken som verkar inom segmenten livsmedel, kemiteknik, färg, läkemedel, hälsa, livsstil, kroppsvård och kosmetik.
Emballator har ca 900 anställda och omsätter drygt 2 miljarder SEK. Bolagen är indelade i tre affärsområden Emballator Metal Group, Emballator Plastics & Innovation och Emballator Packaging UK, med 10 tillverkningsenheter i Sverige, Finland och Storbritannien.