23948sdkhjf

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

– När vi får signaler om att många av de tänkta besökarskarorna kommer att ha fortsatt reserestriktioner under hösten väljer vi att ställa in årets Empack-mässa. Nästa återkommer som planerat 2022, säger Ola Lundqvist.

Beslutet har föregåtts av en tät dialog med marknaden och Easyfairs har fått starkt stöd för sitt beslut av utställarna i branschen. Att flytta mässan till våren 2021 var ett alternativ som övervägdes till en början men våren 2021 är redan fylld med uppskjutna mässor, inte minst Interpack och drupa. Dessutom är det nästa år Scanpack till hösten.

– Förpackningsbranschen mår bra och har så vitt jag kan utläsa inte drabbats särskilt hårt av pandemin. Det är naturligtvis tråkigt att vi måste ställa in, men vi har i första hand att tänka på att besökare,  personal, utställare, ja alla på våra mässor, ska kunna känna sig trygga och säkra, säger Ola Lundqvist.

Han tror inte att allt kommer att återgå till det normala, som det varit förut, efter pandemin.

– Vi måste som mässarrangör ställa in oss på att, precis som många andra företag har fått göra i den här krisen, anpassa vår verksamhet till nya förhållningssätt, som kommer att råda även efter att pandemin är över.

– Vi kommer att ta tiden som vi nu får att se och lära hur vi ska utveckla vår verksamhet så att vi även vid framtida arrangemang kan erbjuda våra besökare en ur hälsosynpunkt betryggande mässupplevelse. Det finns en rad rutiner som kan förbättras för att undvika stora folkhopar såväl vid insläpp som ute på mässgolvet, det kan komma att behövas slottider. Dessutom kommer rutinerna för hygien, som kommit med pandemin, att på många sätt bli standard vid mässor i framtiden.

Finland lättade nyligen på restriktionerna och tillåter nu folksamlingar på upp till 500 personer. Det är fullt möjligt menar Ola, att i framtiden arrangera mässor som Empack, med möjlighet att fördela tider under mässdagen för besökare. Allt för att undvika potentiell smittspridning.

Och det behöver inte vara negativt för affärerna. Snarare tvärtom. Det kan bli ett sätt att sålla ut de som är högt motiverade att besöka mässan, menar Ola. 

När Empack nu inte blir av som planerat tittar Easyfairs på alternativa arrangemang i mellanåret för att se om det finns något annat man kan tillföra branschen i form av mötesplast som genererar affärer.

– Det finns inget konkret ännu, men vi håller alla dörrar öppna för detta. Mässor är underskattade men många regeringar har börjat förstå betydelsen av mässor för att få hjulen att på allvar börja snurra igen, inte minst Tyskland. Branscher behöver mötesplatser för att göra affärer, säger Ola.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062