23948sdkhjf

"Konsumenten föredrar pappersförpackningar"

Konsumenten vill ha pappersbaserade förpackningar för dess hållbara egenskaper visar en ny studie.

En ny Europeisk studie gjord på uppdrag av organisationen för pappersprodukter, Two Sides, visar att konsumenter favoriserar pappersbaserade förpackningar eftersom de är bättre för miljön samtidigt som konsumenter blir allt mer medvetna om förpackningars miljöpåverkan.

I studien, som har utförts av det fristående undersökningsföretaget Toluna, medverkar 5 900 europeiska konsumenter. Syftet med studien är att få en djupare inblick i hur konsumenter uppfattar förpackningar, samt deras inställning och preferenser.

De tillfrågade fick välja vilket förpackningsmaterial de föredrog mellan papper/kartong, glas, metall och plast baserat på 15 parametrar som rör hållbarhet samt praktiska och visuella attribut.

De attribut som konsumenter uppskattade mest med papper/kartong var att de är bättre för miljön, enklare att återvinna och för att det går att kompostera i hemmet.

Hos glasförpackningar uppskattar konsumenterna framförallt att det ger bra skydd, går att återanvända och hur det känns samt ser ut.

Jonathan Tame som är vd för Two Sides Ltd konstatererar att:

– Vår studie visar att konsumenter runt om I Europa uppskattar pappersbaserade förpackningars miljöfördelar. Men det finns fortfarande en del missuppfattningar, inte minst när det kommer till pappers höga återvinningsgrad.

Magnus Thorkildsen, country manager för Two Sides Nordics tilllägger:

– Konsumenter blir allt mer medvetna om förpackningsalternativen för produkterna de köper, vilket i sin tur sätter press på företag, inte minst inom retail. Den kultur som funnits av att “tillverka, använda, slänga” håller sakta på att förändras.

Läs rapporten i sin helhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078