Från förening till fokus
Nu får branschföreningen, som startade 1953, ett nytt namn och samtidigt lanseras en ny hemsida och logotype. Livsmedel i fokus är det nya namnet på kunskapsnätverket för alla som arbetar i livsmedelskedjan.
– Äntligen kan vi föra ihop alla våra erbjudanden under ett gemensamt namn och paraply. Det nya namnet skapar ett större fokus på vad vi som branschnätverk erbjuder och står för, säger Anna-Karin Karlsson, ordförande för nätverket.
Nätverket arrangerar konferenser, som Livsmedelsdagarna i Tylösand, seminarier, utbildningar, studieresor, erbjuder mentorskap och andra aktiviteter med syfte att ge deltagarna värdefull kunskap och tillfälle att skapa nya kontakter. Tidningen Livsmedel i fokus förmedlar fördjupad kunskap och aktuell debatt.
– Vårt medlemslöfte är att alla alltid ska få med sig något nytt och att vi ska bidra till att branschen utvecklas. Det sätter så klart press på oss i styrelsen och i verksamheten, och vi har stora ambitioner framåt, säger Anna-Karin Karlsson.
Styrelsen har arbetat med förändringen i ett och ett halvt år, medlemmarna har också bidragit med värdefulla synpunkter. En av målsättningarna är att nätverket, med allt som det har att erbjuda, ska bli lättare att hitta.
– Vår förhoppning är att det nya namnet och tydligheten ska göra att flera får upp ögonen för nätverket. Ju fler vi är, desto större skillnad kan vi göra tillsammans, säger Anna-Karin Karlsson.