Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen
Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror, emv, stadigt ökat både i värde och volym i den svenska dagligvaruhandeln.
Under förra året fortsatte de att ta värdeandelar. Men volymen backar för första gången.
Det visar DLFs undersökning Handelns egna märkesvaror 2019, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.
Att värdet, men inte volyman ökar är ett tecken på den långsiktiga trenden med ökad premium-andel inom emv.
Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror ökat från 23,0 procent till närmare 30 procent i volym. Värdet har stigit från 17,2 procent till närmare 26 procent under samma period.
Det senaste året har dock ökningen mattats av. Emv-andelen i handeln ökade bara med 0,3 procent i värde, och i volym backade andelen för första gången på elva år, med 0,1 procentenheter.
I förra årets rapport hade värdet av emv-andelen ökat med 0,9 procentenheter och volymen med 0,8 procentenheter.
Lidl toppar fortfarande listan över kedjor med högst emv-andel med 82 procent mätt i volym. Därefter följer Lilla Coop med 46 procent, Willys 34 procent och Hemköp 32 procent. Nytt i årets rapport är att näthandeln ligger som en separat kanal med en volymandel på 22 procent.
De varugrupper som är vanligast förekommande som emv i butik är djupfrysta bär med 92 procent i volym, nektar 84 procnet samt makrill och sardiner i konserv 81 procent. Tittar man på varugruppernas värdeandelar ser listan mycket snarlik ut.
Motsvarande topp 10-lista för näthandeln är även den snarlik, men där ligger nektar i topp med 95 procent volymandel och djupfrysta bär kommer på fjärde plats.
Kedjornas emv-andelar i procent | ||
Värde | Volym | |
Lidl | 78% | 82% |
Lilla Coop | 39% | 46% |
Willys | 30% | 34% |
Hemköp | 30% | 32% |
Ica Nära | 26% | 28% |
Ica Supermarket | 25% | 27% |
Coop | 23% | 24% |
Ica Maxi | 23% | 26% |
Stora Coop | 22% | 25% |
Ica Kvantum | 21% | 24% |
Total näthandel | 18% | 22% |
City Gross | 16% | 20% |
Handelns emv-andel i värde | |
2008 | 17,2% |
2009 | 17,7% |
2010 | 18,2% |
2011 | 19,3% |
2012 | 20,5% |
2013 | 22,0% |
2014 | 22,4% |
2015 | 23,0% |
2016 | 23,7% |
2017 | 24,5% |
2018 | 25,4% |
2019 | 25,7% |
Handelns emv-andel i volym | |
2008 | 23,0% |
2009 | 23,1% |
2010 | 23,7% |
2011 | 24,1% |
2012 | 25,5% |
2013 | 26,9% |
2014 | 27,2% |
2015 | 27,7% |
2016 | 28,5% |
2017 | 28,8% |
2018 | 29,6% |
2019 | 29,5% |
Läs mer i veckans Fri Köpenskap.