Mycket återvunnet hos Avery Dennison
Avery Dennison, marknadsledare inom etikettmaterial, hade ett stort fokus på hållbarhetsfrågor och en rullande föreläsningsagenda om sina nyheter på mässan, bland annat hur man designar för återvinning.
Avery Dennison hade i år sin sin största närvaro på Labelexpo i Bryssel någonsin. Satsningen kan ses i ljuset av hållbarhetsfrågor som blivit top of the mind hos många varumärkesägare. Avery visade bland annat upp sitt etikettmaterial Avery Denison rPE, branschens första material som gjorts av återvunnen polyeten och som lanserades i Europa i maj 2019.
En annan innovation i samma anda är rPET, ett material med mer än 30% återvunnen PET från flaskor som var nominerad till årets Label Industry Global Awards, miljö- och hållbarhetspris, och också gick och vann det priset på mässan.
Det är andra året i rad som Avery erhåller detta pris. Förra årets mottogs priset för etikettmaterialet Avery Dennison CleanFlake, en innovation som sluter kretsloppet för PET.
– I CleanFlake används ett lim som gör att PET-etiketten enkelt lossnar i återvinningsprocessen. PET-flaskor och andra PET-förpackningar kan därför utan risk att kontamineras av etikettrester, malas ner till rena PET-flingor (CleanFlake) och återvinnas till nya PET-förpackningar, berättarNataliya Malhanova, Marketing Manager.
Avery Dennison presenterade vidare ett nytt patentsökt etikettlim under namnet Surfas Technology. Det förbättrar vidhäftningen till skrovliga ytor som exempelvis wellpapplådor. Det nya limmet kommer att tillhandahållas för etiketter till e-handel- och transportförpackningar och till samma pris som etiketter med vanligt lim.
Efter mässan har ytterligare en nyhet från Avery Dennison hunnit presenteras. Tillsammans med SABIC har Avery Dennison i något som kallas TRUCIRCLE-initiativet tagit fram ett etikettmaterial av 100 % återvunnen PP. Avery Dennison rPP facestock är gjord av kemiskt återvunnen PP från en mix av olika PCR-källor.
För att kunna använda materialet måste alla i värdekedjan vara ISCC-ackrediterade, från filmtillverkare, Avery Dennison, etikettproducent och varumärkesägare. rPP ska lanseras under 2020.
Artikeln är en del av vårt tema om Labelexpo.