Färdigförpackat i Waynes nya koncept
Waynes Coffee suddar ut branschgränserna med sitt nya koncept. På Waynes kafé på Götgatan i Stockholm finns nu en helt ny avdelning för färdigförpackade produkter.
Kafékedjan närmar sig därmed både convenience-branschen och dagligvaruhandeln. Vd Mats Hörnell vill helst inte prata om huruvida Waynes Coffee försöker plocka marknadsandelar från konkurrenter inom angränsande branscher, men konstaterar samtidigt att det nya konceptet särskiljer Waynes från andra aktörer i den egna branschen.
– Vi följer vår gästers önskemål, snarare än att kika på konkurrenter, betonar Hörnell och fortsätter:
– De viktigaste drivkrafterna är baserade på våra gästers önskemål om tillgänglighet, värde för pengarna och en trivsam kafémiljö. Detta med utgångspunkt från våra gästundersökningar.
I det nya konceptet finns en tydligare uppdelning mellan de vanliga sittplatserna i kafédelen och ytan i anslutning till entrén där gästerna kan välja bland de färdigförpackade måltidslösningarna eller köpa med sig en nygräddad kanelbulle från bageridelen intill.
– Vi vill stå ut som en annorlunda coffee shop med betoning på det ekologiska, det svenska och en mer marknadskänsla i kaféupplevelsen kombinerat med den lugna klassiska fikan, sammanfattar Mats Hörnell.
Värsta konkurrenten Espresso House har sedan länge en populär app. Nu följer Waynes efter och lanserar i anslutning till det nya konceptet en egen app med digital betalningslösning. Gästerna ges möjlighet att beställa, betala och välja när och på vilket Waynes-kafé som de vill hämta maten eller fikat.
— Vi har tagit fram vår egen lösning tillsammans med vår kassaleverantör och svarar även här på våra gästers önskemål kring snabbhet, lojalitetsprogram och flexibilitet.
Den numera tyskägda kedjan, som föddes i Stockholm 1994, öppnade förra året 38 nya kaféer. Expansionen kommer att fortsätta under 2020. Fler än 50 nya kaféer är planerade på befintliga och nya marknader, bland annat en enhet i Oman i kvartal två. Diskussioner pågår på ytterligare ett tiotal marknader. Samtidigt fortsätter ombyggnationen för att anpassa de befintliga kaféerna till det nya konceptet.