Scanpack 2021 öppnar fönster mot framtiden
Intresset för Scanpack, norra Europas största förpackningsmässa, är på topp: 20 månader innan mässtart är hela 80 procent av ytan inbokad.
– Det är klart bättre än vid motsvarande tidpunkt inför förra Scanpack, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig.
Bland nyheterna märks en satsning på framtidslösningar och innovativa startups, som får ett eget fokusområde på mässan.
Förpackningens roll för en hållbar utveckling blir en röd tråd under nästa Scanpack, som arrangeras 26–29 oktober 2021 på Svenska Mässan i Göteborg.
– Jag är säker på att det på nästa Scanpack kommer visas många exempel på hur nya material, klimatsmarta förpackningar och digitaliserade industriprocesser på ett avgörande sätt kan bidra till klimatomställningen.
Helt nytt för året är ett "framtidsfönster", ett område i mässhallen där vi i samarbete med akademi och förpackningskluster bjuder in särskilt intressanta startups, som tagit fram innovativa lösningar.
– Tanken är dels att visa våra besökare nya spännande idéer och framtidskoncept, dels att skapa en plattform där de nya innovativa bolagen får chansen att exponera sig mot potentiella kunder och samarbetspartners. Vi hoppas på en stor uppslutning bakom initiativet.
– Vi märker ett stort intresse, både bland innovatörer och branschen som helhet.
Att döma av bokningsläget blir Scanpack 2021 minst lika stor som förra gången. Anmälningarna har strömmat in i ännu snabbare takt än inför mässan 2018, som då samlades 450 utställare från över 30 länder. Så här i "halvtid" har 80 procent av monterytan bokats.
Många har valt riktigt stora montrar och ledande företag inom förpackningsbranschens alla segment kommer att finnas på plats. Bland dem märks DS Smith, ABB, Domino, Multivac, Smurfit Kappa, ACT Logimark, Stora Enso, Flexlink, EttikettoPrintcom, m fl.
– I en färsk extern utvärdering, baserad på djupintervjuer bland några återkommande utställare, beskriver de Scanpack som en "måste"-mässa. En bred majoritet av företagen lyfter fram vikten av det personliga mötet, och man ser Scanpack som en dynamisk arena för relationsbyggande. Samtliga intervjuade ser Scanpack som den ledande mötesplatsen för förpackningsindustrin i norra Europa, säger Anna-Lena Friberg.
Som vanligt medverkar Scanpack med en monter på Interpack, världens utan jämförelse största förpackningsmässa.
– Vi ser absolut inte Interpack som en konkurrent, utan som ett strategiskt tillfälle att marknadsföra Scanpack för en stor publik, säger Anna-Lena.
– För oss är det en viktig arena, både för att nätverka med våra internationella kunder och för att knyta nya kontakter. Interpack ligger bra till i tid för oss och vi tar med oss intrycken därifrån när vi utformar Scanpack 2021. Vi hoppas att ni som reser till Düsseldorf i maj passar på att besöka oss i vår monter i hall 12.