23948sdkhjf

Hallå där Karin Brynell!

Programmet till Pack Point Nordic är nu komplett och vi börjar ta våra talare på pulsen. Först ut i vår serie av intervjuer är Karin Brynell, VD för Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för alla dagligvaruhandlare i Sverige.

Hallå där Karin Brynell! Vilken roll spelar dagligvaruhandeln i värdekedjan för förpackningar?
Dagligvaruhandeln är medveten om sin stora påverkan på vad Sveriges konsumenter köper och det är ett ansvar man tar på allvar. Därför arbetar alla dagligvaruhandelsaktörer med olika åtaganden inom hållbarhet och förpackningar är en viktig del. Vi har gemensamt gjort ett åtagande att till 2022 ska alla plastförpackningar vi sätter på marknaden vara återvinningsbara och till 2030 gjorda av fossilfritt eller återvunnet material. Dagligvaruhandeln har också ett stort engagemang i förpackningsåtervinning generellt, inte minst via delägarskap i Returpack, Svensk Plaståtervinning, Metallkretsen, Svensk Glasåtervinning och Returkartong.

Hur ser du generellt på dagens förpackningar?
Konsumenten har blivit väldigt medveten och man har ofta åsikter om just förpackningar. Vill dock poängtera förpackningens betydelse för att skydda livsmedel och förlänga hållbarheten. Matsvinn är mycket värre ur klimathänseende än förpackningen i sig. Däremot är det viktigt att vi både försöker minska mängden förpackningsmaterial och se till att det som sätts på marknaden verkligen är återvinningsbart. Sen behöver vi också konsumentens hjälp att återvinna förpackningarna. Man är idag duktig på glas och tidningar, men kartong och plast kan bli betydligt bättre.

Vilka förändringar/förbättringar skulle du helst vilja se?
Vi önskar ett närmare samarbete med myndigheter och politiker så att de åtgärder som införs verkligen leder till ökad återvinning och cirkularitet. Vi tycker att införandet av skatt på plastbärkassar är ett exempel på när man inte har haft miljönyttan i fokus.
Sen är det också viktigt att vi ökar avsättningen på återvunnen plast. Att bara samla in och sortera hjälper inte om ingen vill köpa plasten.

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.406