Affärsmöjligheter i en djungel av marknadskrav
På PACK@lunch hos SIS belystes hur gemensamma och tydliga standarder kan bidra till att reda ut oklarheter på både nationell och internationell nivå. Och är du beredd att delta i standatdiseringsarbetet kan nya affärsmöjligheter öppna sig.
Inför en engagerad publik talade föreläsare från både företag och organisationer om vikten av standardisering för förpackningar när SIS, Svenska institutet för Standarder, stod som värd för PACK@Lunch den 29 november.
PACK@lunch ständige moderator Per-Stefan Gersbro hälsade välkommen och introducerade dagens förste talare Camilla Åberg, chef för internationella relationer och bevakning på SIS. Hon talade om vikten av standardisering för förpackningar för de enskilda företagen.
– Standardisering kan hjälpa företag att nå ut i världen då de inte behöver sätta sig in i alla enskilda länders regelverk. Det underlättar väldigt mycket för handeln när alla konkurrerar på lika villkor. Idag är det ett måste att bevaka standardiseringspolitiken, inte minst i Europa där det händer väldigt mycket just nu, sa hon.
Hon beskrev också standardiseringssystemet är uppbyggt och presenterade en nyligen gjord undersökning i de nordiska länderna. Denna visade att det är möjligheten till marknadstillträde som är största skälet till att företag och organisationer deltar i standardiseringsarbetet. Ökad produktivitet och minskad risk är också starka anledningar till engagemanget.
Mikael Peterson, Technical Service Director Sack&Bag, från Billerud Korsnäs talade även han om nödvändigheten av standardisering, särskilt för den delen av företaget han är verksam i vars produktion till 80 procent går på export.
– Vi måste ha en gemensam nomenklatur och språk för att förstå varandra. De flesta standarder för säckar och påsar som används idag är från 80-talet och det har hänt mycket sedan dess, det är hög tid att se över de standarderna nu, sa han.
Karin Grönskog, Packaging Developer på Axfood och Jon Nilsson Djerf, Rådgivare, Avfall Sverige talade båda om de stora svårigheterna som finns idag på marknaden gällandes komposterbara och nedbrytbara material och den begreppsförvirring som finns kring det.
För Karin Grönskog började det med att Axfood förra våren tog in nya komposterbara papperstallrikar, något som när hon undersökte saken närmare inte var något som det fanns någon plats för på den svensk marknaden, där det inte sker någon industriell kompostering utan endast rötning. Begrepp som komposterbart och återvinningsbart kan alltså leda helt fel i handeln.
– Begreppen är farliga och konsumenten vet inte alltid vad de ska göra, eller så gör de fel därför måste man vara försiktig när man märker upp förpackningar och det är därför vi behöver nya standarder, sa Karin Grönskog.
Av den anledningen deltar bland annat Axfood nu i ett projekt tillsammans med SiS och andra för att just ta fram sådan standarder.
Jon Nilsson Djerf på Avfall Sverige delar uppfattningen om faran med att saker på papperet verkar bra men som sedan i verkligheten gör mer skada än nytta, som till exempel bionedbrytbar plast.
– Problemet är att man inte borde tillverka det alls. Men de som gör det och använder sig av det tror att de gör något gott men sanningen är att det är bättre att tillverka biobaserad plast eller återvinningsbart. Men det är väldigt svårt att hålla reda på vad som är vad, sa han.