Bryggerianställda får nya ögon
Just nu pågår ett test på Kopparbergs Bryggeri där operatörer som tappar dryck på flaskor och burkar och förpackar dem i kartonger utbildas genom AR, vilket står för augmented reality eller förstärkt verklighet.
Genom att använda ett par speciella glasögon och en applikation, utvecklad av It-konsultbolaget Nethouse, kan operatören på Kopparbergs bryggeri se maskinen framför sig och samtidigt få virtuella instruktioner och guidning till vilka inställningsmoment som ska genomföras. På så vis får operatören chans att öva på de olika stegen, utan att det är skarpt läge.
Försöket ingår i projektet Augmentor, som är ett samarbete mellan Alfred Nobel Science Park, Kopparbergs Bryggeri AB, IT-konsultbolaget Nethouse och Örebro universitet.
– Vi tror att fler företag inom tillverkningsindustrin skulle kunna ha nytta av den här tjänsten, och tekniken är också högintressant för företag inom bemanningssektorn, säger Anna Töndel, delprojektledare på Alfred Nobel Science Park.