23948sdkhjf

Stort intresse för Linerless

Lexit Group i Göteborg höll i förra veckan en presentation av sitt nya etiketteringskonceptet Linerless.

Det är ett koncept för etikettering av framförallt livsmedelstråg som används istället för självhäftande etiketter, men också kan vara ett alternativ till kartongomslag. Visningen lockade deltagare från såväl svenska som norska kött- och charkuteriföretag.

Lexit Groups koncept Linerless kan ersätta självhäftande etiketter på förpackningar där dessa är svåra att applicera, som exempelvis tråg med skinpackat kött. Linerless består av ett pappersomslag som helt maskinellt och utan bakpapper appliceras runt tråget. Med Linerless ökar exponeringsytan jämfört med en självhäftande etikett och ger också en slät och jämn exponeringsyta.

Appliceringen av Linerless-etiketter sker med maskiner från engelska Ravenwood, företaget som har utvecklat tekniken och licensierar etikettryckerier som vill tillhandahålla konceptet. Ravenwood har stor framgång med konceptet som särskilt har tagit fart sedan skinpackade tråg blivit allt vanligare i butikshyllorna. Totalt finns 1500 maskiner installerade, men endast en handfull i Sverige än så länge.

–Linerless är en metod som vi ser stor efterfrågan på. Vi har haft den lite längre i Norge där vi har 45 maskiner installerade. Nu rullar vi på allvar ut metoden också i Sverige, säger Annett Malmo, Lexit Group.

Läs mer om Linerless-etiketter fån Lexit Group i nästa nummer av Packmarknaden, ute den 9 december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094