Framtiden tillhör fiber!
Moderator var i vanlig ordning Per-Stefan Gersbro och han lotsade med van hand publik och föredragshållare genom de tre punkter dagens program bestod av, alla med fiber som bas.
Inledde gjorde Mia Engnes, projektchef för nya KM7 vid bruket i Gruvön.
- Next Generation KM7 har inte bara handlat om en ny maskin, utan om en omstrukturering av hela bruket med ny indunstningsanläggning, nytt lager och ny vattenrening, berättade Mia och fortsatte:
- Det har väl knappast undgått någon att projektet stötte på motgångar då det visade sig att det krävdes betydligt mer pålning än vad som först bedömts. Konsekvensen blev en försening när det gällde bygget av själva huset och därmed har vi under två år uppfört byggnader och flyttat in i dessa samtidigt….
Engnes beskrev KM7 som en baby som nu är uppe och springer fyra månader efter start.
- Nu kör vi kraftliner och inom kort så kommer vi att köra igång bestrykning. Då får babyn tänder, sade hon.
KM7 är inte världens största kartongmaskin, men däremot världens modernaste.
- Den kommer att producera kartong, vätskekartong, livsmedelskartong och containerkartong och när vi är uppe i full drift 2023 så kommer det att handla om 550 000 ton per år, berättade Mia Engnes vidare.
Därefter var det dags för Christoffer Windal att ta över podiet. Han är BillerudKorsnäs affärsutvecklingschef för kartong i Norden och presenterade PIDA, en tävling i förpackningsdesign som nu funnits i 15 år.
- PIDA står för ”Packaging Impact Design Award” och är vår förpackningsdesigntävling för studenter. Vi startade med svenska skolor och universitet, men nu håller vi nationella tävlingar även i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Det som är unikt för PIDA är det nära samarbetet med studenterna, då vi träffar alla för en genomgång av årets brief och en introduktion till kartong som material. Studenterna läser på någon av de skolor/universitet som vi samarbetar med och har vanligtvis en inriktning mot antingen förpackningsdesign och/eller grafisk design. I Sverige har vi i år deltagande studenter från Nackademin, Broby Grafiska, Mittuniversitetet och Linköpings universitet, berättade Windal.
Varje år har sitt tema eller brief.
- I år var detta Bring the Future! och studenterna har skapa fysiska protyper av sina förpackningar samt gjort en kort film för att visa funktioner och belysa det speciella med deras koncept. De skriver även en kort beskrivande text om konceptet och deras fiktiva varumärke. Vinnarna utses av en jury bestående av branschfolk från olika delar av värdekedjan inom förpackningar, sade Winblad vidare.
Bedömningarna sker utifrån sju olika kriterier:
1. Hållbarhet
2. Innovation
3. Övergripande koncept
4. Funktionalitet
5. Shelf impact
6. Feasibility
7. Dokumentation
Årets svenska vinnare var ”Bois” från Nackademin, en innovativ och återvinningsbar förpackning för underkläder.
Därefter fick auditoriet lyssna till Stefan Roxenby, projektchef för Packaging Solutions vid BillerudKorsnäs.
- Packaging Solutions innebär att vi tillsammans med varumärkesägare vill ta fram förpackningslösningar som är hållbara och gärna också eliminerar eller minskar användning av plast i förpackningar, berättade Roxenby och pekade på ett exempel som på senare tid fått mycket uppmärksamhet.
- Tillsammans med inledningsvis Carlsberg har vi tagit fram en fiberbaserad flaska för drycker. Den är än så länge inte kommersialiserad fullt ut, men vi har nu bildat ett bolag för vidare utveckling av flaskan. Förutom BillerudKorsnäs ägs Paper Bottle Company, PaBoCo, av flasktillverkaren Alpla, med Carlsberg, L´Oréal, The Absolut Company och Coca Cola in Europe som samarbetspartners, sa Stefan Roxenby.
Han nämnde också ett antal andra spännande innovationer som BillerudKorsnäs tagit fram den senaste tiden. Bland annat muggar och tråg baserade på företagets koncept FibreForm, u-formade sugrör av papper och präglad folie för champagneflaskor.
I den avslutande paneldiskussionen ombads de tre föredragshållarna att berätta vad de ser som positivt inför framtiden.
- Greta-effekten, valde Mia Engnes och menade att det faktum att barn och unga sätter press på en hållbar utveckling är bra.
Christoffer Winblad konstaterade att mycket av utvecklingen mot återvinningsbara förpackningar, cirkulära och hållbara lösningar idag är konsumentdrivna och det är positivt.
- Hållbarhetstrenden är stark, sade Stefan Roxenby. Även han pekade på det positiva i ett starkt tryck från konsumenterna.
- Vi ser nu hur varumärkesägarna gör utfästelser om att åstadkomma förändringar och förbättringar och det är en bra drivkraft.