Judas Priest lanserar egen rom
Raden av kändisar med egna varumärken i alkoholsegmentet blir bara längre och längre. Vin är vanligast, men det blir allt vanligare även med spritmärken. Senast i raden att lansera eget spritmärke är Judas Priest.
Med sin Judas Priest Spiced Rum följer de brittiska hårdrockpionjärerna i fotspåren efter bland andra Metallica, Motörhead och Rolling Stones som alla har sin egen whisky. I Sverige har Thåström gett namn åt en konjak, Plura Jonsson har sin akvavit och heavy metel-bandet Hammarfall har lanserat både vodka och whisky.
I Judas Priests fall handlar det alltså om rom. Tillsammans med Brands For Fans har hårdrockarna skapat en kryddig, mörk rom som påstås vara lika minnesvärd som deras riff. Judas Priest Spiced Rum bär smak av arrak, vanilj, bränt socker och russin och är enligt marknadsföringen trots sina 37,5% både lättdrucken och mild.
– Vi är väldigt exalterade över att ge ut Judas Priest Spiced Rum. Den komplexa blandningen och mångsidigheten hos drycken går hand i hand med den musik vi producerat de senaste 50 åren. Det här är rom med ”A touch of evil”, säger gruppen i ett gemensamt uttalande.
Judas Priest Spiced Rum ges ut I en begränsad första upplaga på 5 000 flaskor och finns att beställa på Systembolaget från och med den 23 oktober.