Byte av fisklåda en succé
COOP beslutade den 1 maj att förbjuda frigolilådor för leverans av fisk till sina butiker. Ett av alternativen är Stora Ensos EcoFishBox, av förnybara material, vilket också var huvudnumret när Stora Enso bjöd in till Pack@Lunch under Empack-mässsan i Kista.
Staffan Fri, ansvarig för Kategori-och sortimentsutveckling på Coop berättade om resan företaget gjort för att driva igenom leverans av fisk i en pappersbaserade, återvinningsbar förpackning istället för dem som tidigare användes av frigolit.
– Fiskindustrin är inte den mest förändringsbenägna industrin så det tog en stor del övertalan och möten för att driva igenom bytet av förpackning. Vi gjorde också omfattande tester som visar att EcoFishBox klarar att hålla temperaturen under transport, om vi håller kylkedjan som planerat. Frigolit är ett bättre isolerande material och tillåter mer slarv, men också ett material som alla butikerna inte kan återvinna, och därför valde vi bort det helt enkelt, säger Staffan Fri.
COOP:s åtgärd väckte debatt och kritik i media, men COOP ångrar ingenting och är redan i full gång med att se över fler förpackningar för att minska plastanvändningen i samarbete med Stora Enso.
– Ett alternativ för att ersätta frigoliten med ett mer hållbart alternativ är EcoFishBox, en innovation från Stora Enso. Den innebär inte bara minskad användning av plast, miljöpåverkan minskar också under transport till våra leverantörer som packar fisken. Detta eftersom den leveras platt. Även för distributionen till våra butiker är den mer transportekonomisk, säger Staffan Fri.
Bytet till ett mer hållbart alternativ som ersätter frigolit har på kort sikt inneburit en lite högre kostnad, men denna har delats av alla de inblandade i kedjan, inklusive COOP, och har inte inneburit någon högre kostnad för fisken i butik för konsumenterna.
–Förhoppningsvis är det fler dagligvarukedjor som följer vårt exempel och då kommer kostnaderna för förpackningen att sjunka till en nivå jämförbar med den vi hade tidigare, säger Staffan Fri.
Pack@Lunch är kostnadsfria seminarier som arrangeras av tidningen Packmarknaden i samarbete med värdföretag.