GEA invigde showroom och presenterade nyheter
GEA har invigt sina nya utställningsfaciliteter i danska Slagelse och passade samtidigt på att presentera tre stora nyheter för livsmedelsindustrin. Livsmedelsingenjör Klaus Hansen rapporterar från GEAs Livsmedelsdagar.
60 professionella i livsmedelsbranschen från hela Norden hade åkt till Slagelse för att ta del av de senaste nyheterna från GEA. Dessa inkluderade en ny djupdragare, PowerPak PLUS, en nyutvecklad livsmedelsförpackning, FoodTray, och en online syresensor, OxyCheck, som kan mäta mängden syre i alla förpackningar som lämnar förpackningsmaskinen. Det senare är en stor nyhet för de företag som använder MAP.
GEAs utvecklingsingenjörer har lyssnat på kunderna och mot bakgrund av detta utvecklat den nya djupdragaren, PowerPak PLUS, en uppdatering av den välkända PowerPak-förpackningsmaskinen. Utvecklingen har tagit över två år och förpackningsmaskinen har uppdaterats inom ett antal viktiga områden. Det primära fokuset har varit att göra förpackningsmaskinen extra tillförlitlig och pålitlig, så att driftstopp minimeras så mycket som möjligt.
GEA: s utvecklare har också fokuserat på att förbättra foliehanteringen, t.ex. i samband med iläggning av en ny förpackningsfolie. Det har blivit snabbare och lättare för personalen att byta förpackningsfolie. Dessutom minimeras foliespill när man byter foliekvalitet på maskinen, vid t ex produktbyte.
Topp- och bottenfolie styrs och korrigeras automatiskt så att folien automatiskt centreras på maskinen, vilket innebär att bottenfolien alltid sitter i register och den övre folien sitter ordentligt på bottenfolien. Detta innebär att operatören inte behöver ödsla tid på att justera folien utan koncentrera sig på att lägga produkter i förpackningarna vid manuell iläggning.
Sammantaget ger det livsmedelsproducenten mer drifttid och mindre foliespill. Faktorer som förbättrar konkurrenskraften. Dessa fördelar har uppnåtts genom en ändrad utformning av laddningssystemen för både topp- och bottenfolie. Personalen kan nu också snabbt och enkelt komma åt laddningssystemet för toppfolien genom att trycka ner den stora och transparenta säkerhetsdörren.
I GEAs nya showroom kunde GEAs kunder bekanta sig med den nya förpackningsmaskinen. Här sattes den 10 meter långa djupdragaren i arbete så att alla på nära håll kunde syna den i sömmarna.
Ny MAP-förpackning
GEA använde också Food Day för att presentera en nyutvecklad livsmedelsförpackning för de många deltagarna. Den nya förpackningen kallas FoodTray och fördelen med den är att den är av kartong och med fördel kan ersätta ett stort antal befintliga förpackningar som är tillverkade av ren plast.
FoodTray-förpackningen är konstruerad så att konsumenterna (efter användning) kan dra av plastdelen av förpackningen från kartongdelen med ett enkelt handgrepp. Sedan går kartongdelen till återvinning och den minimala plastdelen - som väger bara några gram - går till förbränning eller återvinning.
Den nya hållbara FoodTray-förpackningen kan användas för en mängd olika livsmedel, t.ex. färskt kött och färdigrätter etc. Den nya FoodTray-förpackningen kan användas på den nya förpackningsmaskinen PowerPak PLUS och dess föregångare PowerPak.
Inline och icke-invasiv mätning
Med GEAs nya OxyCheck är det nu möjligt att mäta mängden syre på alla MAP-förpackningar som lämnar förpackningsmaskinen. Mätningen utförs på en bråkdel av en sekund, och mätningen är icke-invasiv och utförs genom ett litet fönster i förpackningsfolien. Analysatorn tittar bokstavligen igenom toppfolien och berättar sedan hur mycket syre som finns i varje paket.
På detta sätt får livsmedelstillverkaren en garanti för att varje enskild MAP-förpackning har önskat syreinnehåll och därmed en garanti för att förpackningsprocessen har gått korrekt till och produktens hållbarhet är korrekt. Utan tvekan kan många MAP-produktproducenter sova lite bättre om natten när de med säkerhet vet att deras MAP-produkter når kunderna i perfekt skick.
GEA förväntar sig stor framgång med den nyutvecklade OxyCheck, och det finns redan stor efterfrågan på syremätningssystemet hos de största livsmedelsproducenterna i Europa.
Lyckat evenemang
Direktör för GEA Danmark, René Elgaard, vart mycket nöjd med Livsmedelsdagarna.
– Vi är verkligen nöjda med att vi kunde presentera våra nya demonstrationsfaciliteter här i Slagelse. Här kan vi göra kundarrangemang där vi visar våra kunder maskinerna i drift. Målet med kundevent som detta är också att komma närmare kunder, vilket innebär att vi kan ha ett viktigt samtal om hur vi kontinuerligt kan förbättra våra maskiner, så att vi alltid ligger i framkant för att möta kundernas krav och önskemål, säger René Elgaard.
Livsmedelsdagarna bjöd också på mer allmänna inslag om MAP-förpackningar och förpackningsmaterial, så deltagarna fick en uppdatering i dessa viktiga ämnen. Bland annat gav Steen Andersen från Mocon (Dance Sensor) en god översikt över MAP-förpackningens nuvarande status, och Jan Schmidt från Packpartner gav ett spännande föredrag om teknik och trender inom förpackningsmaterial.
Slutligen fanns det också en presentation från GEAs nya partner, MachiQ. Från detta företag berättade Roy Chikballapur om hur GEAs kunder med fördel kan digitalisera hela sin verksamhet inom service- och support.
Artikeln är en del av vårt tema om TEKNIK.