Ägg med posten
Äggproducenten Granja Mantiqueira bestämde sig för att starta en internetbaserad ”äggklubb”, där man som konsument kan beställa ägg hem till dörren. Företaget visste att förpackningen spelar en avgörande roll - i synnerhet för en så ömtålig produkt som ägg - och vände sig till Smurfit Kappa.
Förpackningsföretaget utnyttjade hela sitt expertkunnande och erfarenhet tillsammans med sin eSmart-tjänst för att hitta ett förpackningskoncept som inte bara skyddar produkten utan också bidrar till ökad försäljning. En förpackning togs fram som marknadsför både äggklubben och Mantiquieras varumärke, för att skapa en positiv konsumentupplevelse.
Förpackningen har formen av en portfölj med bärhandtag och håller äggen färska och oskadade genom hela leveranskedjan. Den är också smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Fler förpackningar transporteras samtidigt och de är dessutom 100 % återvinningsbara, biologiskt nedbrytbara och förnybara.
Leandro Pinto, Mantiquiera-koncernens grundare, sa så här om den nya, innovativa förpackningen:
– Vi såg att det fanns ett stort intresse för hemleverans av ägg, så vi bestämde oss för att erbjuda ytterligare en kanal för konsumenter som söker mer praktiska vardagslösningar. Tillsammans med Smurfit Kappa har vi tagit fram en hållbar förpackningslösning som uppfyller ett antal krav, bl.a. att äggen ska hålla högsta kvalitet.
– Äggens ömtålighet var en av de viktigaste aspekterna i det här projektet. Vi tillämpade ett databaserat arbetssätt och använde våra eSmart-verktyg för att designa en skräddarsydd och attraktiv förpackningslösning. Vi gick igenom alla aspekter av Mantiquieras leveranskedja för att säkerställa att alla produkter levereras i perfekt skick, utan skador. De pappersbaserade förpackningar vi har skapat är optimerade för e-handelns säljkanaler och passar perfekt för kunder som vill ha snabbare och mer effektiv leverans hem till dörren, säger Manuel Alcalá, VD för Smurfit Kappa i Brasilien.