Start Up Area – Nytt på Empack
Den 2-3 oktober tar Empack ytterligare ett steg för lyfta de senaste innovationerna och startup-företag på förpackningsområdet. Årets mötesplats presenterar ett helt nytt område ”Start Up Area” utvecklat i samarbete med Stora Enso.
Innovationer inom förpackningsbranschen får allt större fokus på förpackningsmässan Empack. Stora Enso satsar på innovation och samarbetar tätt med startups i branschen. Sedan 2017 driver Stora Enso ett Accelerator-program för nystartade företag som man samarbetar med och vill på så sätt också gynna utvecklingen inom förpackning. Programmet har fokus på förnybara material. 2018 prisades Stora Enso som det mest startup-vänliga företaget i Finland.
– Vi arbetar kontinuerligt med innovation inom Stora Enso, inte bara gällande produkter utan också kring hur vi utformar våra samarbeten, utvecklar våra affärsmodeller och tillhandahåller nya tjänster. Vi är glada att kunna bidra med vårt förnybara material till denna mötesplats. Vårt tema under Empack kommer vara just innovationer och vi bjuder även in till en Pack@Lunch den 2 oktober med samma tema för att ytterligare visa vilka möjligheter det finns med vår träråvara, säger Caterine Wilderoth, Marknadschef Stora Enso, Division Packaging Solutions.
I höst på Empack i Kistamässan utvecklas det helt nya området ”Start Up Area” i ett samarbete mellan Empack och Stora Enso som en ny satsning för att lyfta det gemensamma engagemanget att driva nya affärsidéer och utveckling framåt.
– Nya innovativa material och lösningar är oerhört viktigt att belysa på Empack. Inte minst när fokus på marknaden är så stor med alla dess utmaningar kring förpackningar och material som finns. Detta är något vi kommer se till att lyfta extra mycket inför mötesplatsen i oktober. Vi är väldigt glada att Stora Enso vill hjälpa oss att göra denna yta till något alldeles extra och att Packbridge anordnar denna spännande tävling som vi får möjlighet att highlighta hos oss, säger Emelie Törn, projektledare för Empack.
På mässans Start Up Area kommer dessutom vinnarna av Packbridge Challenge 2018 och 2019 att presenteras. Packbridge Challenge är tävlingen för startup-företag inom förpackningsbranschen som helhjärtat fokuserar på innovation och entreprenörskap. Empack har sedan 2018 sponsrat priset ”The Best Pitch” som b.la. ger vinnaren en attraktiv yta på mötesplatsens Start Up Area. Cellutech tog hem vinsten av det prestigefulla priset 2018 och vem som blir årets vinnare kommer att utses på Top Packaging Summit den 19 september.
– Vi är väldigt tacksamma för att Empack, medlem i Packbridge, stödjer tävlingen och delar ut priset Best Pitch Award för andra gången. Startup-företag, som är villiga att ta risker och experimentera med nya idéer, spelar en viktig roll för att leverera innovationer. Vi anser att det är viktigt att identifiera och presentera dessa för att få hela förpackningskedjan och startup-företagen att bli ett tillsammans, säger Svetlana Eskebaek, Business Development Packbridge.