PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder
PACK POINT NORDIC gick av stapeln i förra veckan och bjöd på många intressanta presentationer av såväl varumärkesägare som förpackningsföretag. Hela 17 talare fick chansen att presentera sitt budskap kort och koncist på 10 minuter, därefter följde en utfrågning av talarna med hjälp av frågor från en publik som verkligen var på alerten.
Packmarknaden och Livsmedelsföreningen bjöd åter igen in till dialog om förpackningsfrågor mellan varumärkesägare, handel och förpackningsföretag. Drygt 200 personer hade hörsammat uppmaningen och begett sig till Courtyard by Marriot denna härliga vårdag i maj. Till konferensen hör en utställning med närmare ett 20-tal företag, där det minglades i myllret av deltagare i pauserna.
Moderatorerna Packmarknadens Marcus Petersson och Per-Stefan Gersbro lotsade deltagarna igenom programmet, som innehöll temarubrikerna Hållbarhet, Material, Design & Funktion samt Trender, efter det att inledningstalande Gemma Spence från Omnicon Media Group berättat hur man bäst tacklar e-handelsjättarnas algoritmer för att lyckas med sin e-handel.
– Det blev en dag med värdefull kunskap förmedlad, möten mellan kollegor i branschen och intressanta diskussioner, där olika ståndpunkter fördes fram. Men som någon uttryckte det. 'Jag har massor med ny kunskap med mig hem, men om jag blivit klokare vet jag inte - snarare tvärtom!' Innebörden av detta är väl att det inte finns en lösning eller en sanning för alla applikationer. Svaret är snarare: Det beror på. För att göra rätt val i varje situation behövs ett helhetstänkande och expertkunskaper om alla delar i förpackningens värdekedja, säger Per-Stefan Gersbro.
– Slutsatsen av detta är att förpackningskonferenser som PACK POINT NORDIC fyller ett aldrig sinande kunskapsbehov. Förpackningsvalet styrs också av värderingsfrågor, inte minst om vad som är bäst för miljön, så det är en ständigt pågående evaluering av ingående värden i förpackningskedjan. Därför är vi tillbaka med en ny spännande heldagskonferens om förpackningar den 28 maj nästa år på samma plats - Courtyard by Marriott på Kungsholmen, säger Marcus Petersson.
Att nästa års konferens förläggs till ett senare datum i maj beror på att nästa år går både Interpack och drupa i maj. Två mastodontmässor som lockar besökare från hela världen, så även Sverige.
– Vi hoppas att på nästa års PACK POINT NORDIC även kunna återge en del av den rykande färska tekniska utveckling som presenteras på mässorna. Så om man inte har haft möjlighet att själv vara där eller hunnit med att fånga upp alla nyheter, lovar vi en bra sammanfattning av det viktigaste på PACK POINT NORDIC, säger Marcus Petersson.
– Avslutningsvis vill vi tacka alla som var med och bidrog till årets konferens. Våra partner, deltagarna och alla 17 talare. Vi är stolta över att få genomföra denna konferens med Sveriges ledande nätverk för professionella i livsmedelsindustrin- Livsmedelsföreningen - och ser fram emot fortsatt gott samarbete med alla våra partner till konferensen, säger Per-Stefan Gersbro.