Huvudpartner för fjärde gången – "Träffar våra kunder"
PackPoint Nordic närmar sig med stormsteg. Den 16 maj samlas Sveriges elit inom förpackningar för att diskutera framtidsfrågor. Flextrus/ÅR Carton har varit huvudpartner för Pack Point Nordic sedan starten. 2019 för fjärde gången.
Ingrid Lidbäck är Group Marketing Manager i AR Packaging AB där Flextrus och ÅR Carton ingår. Vi ställde några frågor till Ingrid som varit med alla gånger på Pack Point Nordic.
Vad gör Pack Point Nordic till en viktig mötesplats för er?
På Pack Point Nordic samlas representanter från många olika delar av leveranskedjan för förpackningar. Vi får tillfälle att träffa befintliga och nya kontakter och därmed både snappa upp och sprida nyheter och annan info.
Vad upplever du är det bästa med Pack Point Nordic?
Den relativt höga närvaron av förpackningsanvändare och varumärkesägare dvs våra kunder. Vid andra liknande event är det främst förpackningsindustrin och dess leverantörer på plats. Då tappar man lite av samspelet med marknaden och konsumenter och viktig input därifrån.
Vad anser du vara viktiga egenskaper för framtidens förpackningar?
Miljömässigt optimerade förpackningar med högt fokus på cirkulärt tänk och förnybara råvaror. Lockande tydlig kommunikation direkt på förpackningen och/eller via smart uppkoppling men kanske på ett annorlunda sätt när shopping-beteendet förändras. Också kommer säkerheten för konsumenten alltid att finnas med i bilden.
Hur jobbar ni med att möta nya krav från marknaden på förpackningar?
Vi är mycket aktiva med att utveckla nya lösningar som möter det ökade fokuset på miljöanpassade förpackningar utan att göra avkall på den fyllda produktens kvalitet och hållbarhet. Vi lägger ökade resurser på samverkan med övriga intressenter i värdekedjan för att se till att förpackningarna är optimerade hela vägen från råmaterialval till återvinning av förbrukade förpackningar. Samtidigt strävar vi efter att visa på möjligheter med de nya digital tekniker och koppla ihop dem med förpackningarna på enkla kreativa sätt.
Ni är ju ett internationellt företag. Är Sverige före eller efter sin tid när det kommer till förpackningar?
Jag skulle säga att Sverige är både före och efter. Utifrån ett miljötänk och digitalt kan Sverige ligga lite före andra länder, medan när det gäller byte av förpackningsmaterial eller -typ är man försiktig och vill gärna att någon annan ändrar först.
Vilka förhoppningar har du på årets Pack Point Nordic?
Inspiration från presentationer ur olika perspektiv, grymt bra mingel och givande diskussioner med många deltagare.
Tack Ingrid! Vi ser fram emot att träffa dig och dina kollegor på Pack Point Nordic 2019.