KESO i ny hållbar bägare
I april 2019 kommer den drygt 60-åriga favoriten KESO få ny kostym – plastbägaren byts ut mot en pappersfiberbägare samt får en uppdaterad förpackningsdesign.
Först ut att få den nya bägaren är KESO 250 gram, som finns i butik från vecka 16. Senare under året kommer även KESO 500 gram få den nya pappersfiberbägaren. Till dess har hela produktsortimentet KESO också fått den nya förpackningsdesignen som blir tydligare och modernare.
– Eftersom KESO är en av våra storsäljare så kan vi tack vare den nya bägaren minska vår klimatpåverkan avsevärt. Nu kan du samtidigt göra ett val som är snällare mot klimatet när du väljer din KESO eftersom vi nu har en bägare med trä som råvara istället för plast. Bytet av bägare för KESO 250g och 500g kommer tillsammans bidra till 560 ton mindre koldioxid per år vilket motsvarar utsläppen från produktionen av 17 miljoner plastkassar, säger Magdalena Falk, Brand Manager för KESO, Arla Foods.
Att minska förpackningarnas klimatpåverkan och nå klimat netto noll klimatpåverkan år 2045 är en del av vår miljöstrategi. Klimatpåverkan från förpackningarna ska ha minskat med 25 procent fram till 2020, jämfört med 2005. Idag är cirka 80 procent av råvaran i våra förpackningar förnybar.
OM KESO
• KESO lanserades i Sverige 1958 och kommer ursprungligen från USA. Detta efter att Mjölkcentralens dåvarande direktör Gösta Winberg gjorde en resa dit 1945 och upptäckte då produkten cottage cheese.
• Namnet ”KESO” är ursprungligen en försvenskning av det spanska ordet för ost, queso.
• All KESO produceras på Arla Foods mejeri i Falkenberg och är gjord på svensk mjölk från Arlagårdar i Falkenberg med omnejd.
Samtliga KESO 250 g i den nya pappersfiberförpackningen och förpackningsdesignen kommer att finns i butik från vecka 16, 2019.