Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet
Kartongförpackningar kommer att bli fullskaliga databärare och digitala verktyg. Det förutspår Tetra Pak som idag lanserar sin uppkopplade förpackningsplattform för mjölk- och juiceförpackningar på Hannovermässan, där företaget ställer ut i den svenska paviljongen.
Tetra Paks plattform omvandlar mjölk- och juicepaket till interaktiva informationskanaler. Drivet av trenderna bakom Industry 4.0, och med kodgenerering, digitalt tryck och datahantering i sin kärna, kommer den uppkopplade förpackningsplattformen att ge livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter nya fördelar.
För tillverkare kommer den nya förpackningsplattformen att erbjuda spårbarhet för att förbättra produktionen, kvalitetskontrollen och försörjningskedjan. De kommer att ha möjlighet att följa produktens väg och geografisk plats genom leveranskedjan, vilket gör det möjligt att övervaka marknadsutvecklingen och eventuella problem.
För återförsäljare kommer det att erbjuda större transparens i försörjningskedjan och realtidsinsikt, så att distributörer kan spåra lagerrörelser, varna när problem uppstår och övervaka leveransprestanda.
För kunderna kommer det att innebära möjligheten att få tillgång till stora mängder information, t.ex. var produkten tillverkades, den gård som ingredienserna kom ifrån och var förpackningen kan lämnas för återvinning.
Ivan Nesterenko, Vice President, Cross Portfolio på Tetra Pak sägger
– Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningen än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet, det handlar om anslutning. Förpackningens framtid är utan tvekan digital: den här lanseringen är ett steg mot ett verkligt intelligent paket, och vi är glada att samarbeta med våra kunder på denna resa.
Tetra Pak har framgångsrikt genomfört pilotprojekt med sina kunder för att testa den nya uppkopplade förpackningen och dess prestanda i detaljhandeln i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska republiken och Indien, med drycker som juice och mjölk. I Spanien ökade kunden sin försäljning med 16% genom en scannings- och vinnarkampanj.
Anders Häggström, Digital Programme Director på Tetra Pak talar på Pack Point Nordic den 16 maj i Stockholm. Han talar under punkten Trender om Digitalisering och hur det öppnar möjligheter för mat- och dryckesindustrin.