23948sdkhjf

Hela värdekedjan är på plats

Energi, nytänkande och stark nordisk prägel är tre starka ledord som mässarrangören lyfter fram. Den 8 och 9 maj är det dags för Plastteknik Nordic på Malmömässan. Det är 10-årsjubileum och det kommer att märkas. 

Charlotta Nordenfelt är projektledare för Plastteknik Nordic 2019. Hon ser med spänd förväntan fram emot att välkomna mässans besökare, utställare och föredragshållare till Malmömässan den 8 och 9 maj.

I år hoppas mässarrangören Easyfairs kunna locka en bredare och större besökarskara. Drygt 155 utställare kommer att vara på plats. Merparten av utställarna kommer från Sverige, men drygt 20 procent av företagen kommer från Danmark, en handfull från Norge och några från Tyskland.

-De inspel som vi fått från branschen är att man tycker att mässan är bra, men att det är viktigt att fortsätta att utveckla marknadsplatsen. Genom åren har vissa kategorier av besökare varit underrepresenterade, men det ska vi försöka ändra på i år, säger Charlotta Nordenfelt.

Projektteamet har gjort en tillbakablick för att bilda sig en uppfattning om hur mässan utvecklats och förändrats sedan start. Till sin hjälp har teamet haft ett Advisory Board. 14 personer i form av representanter från plast- och gummiindustrins branschorganisationer i Norden, representanter från råvaru-, maskin-, bioplast- och den bearbetande plastindustrin. 

-Vi har diskuterat branschutmaningar och hur mässan behöver utvecklas för att bli ännu bättre för branschen. Den samlade bilden har varit att man vill inkludera hela värdekedjan på mässan, vilket vi kommer att göra i år, säger hon.

När mässan tar fart så kommer fördelningen mellan utställarna vara cirka 1/3 materialdistributörer, 1/3 maskindistributörer och resterande del plastbearbetande företag.

-Målet i år är att öka antalet besökare från OEMer och varumärkesägare. Vi har varit i kontakt med ett flertal som alla visat intresse att komma som besökare.

Även seminarieprogrammet har utformats på ett sätt så att det tilltalar mässans nya besökargrupper. Representanter från flera stora varumärkesägare kommer att stå på scen som föredragshållare, som Volvo Cars, Stora Enso, Ikea med flera.

Projektgruppen för Volvo Plastics Ambition kommer att finnas på plats med personal och med sin specialbyggda version av XC60 T8 plug-in hybrid SUV, vilken innehåller 20 viktsprocent återvunnen polymer. I sin monter kommer Volvo Cars även att ha en display där de visar samtliga 170 komponenter som ersatts med komponenter innehållande återvunnen plastråvara. 

Nytt för i år är att mässgolvet rymmer en Startup Arena. I dagsläget så har fem företag bokat sig. Utöver sin monter så kommer företagen, under ledning av en moderator att “pitcha” sin affärsidé på scen. Ett annat nytt inslag är Kompetenstorget, med plats för sex aktörer, som arbetar med olika kompetensförsörjningsfrågor i branschen. I år kommer mässan för första gången även att aktivt bjuda in studenter med inriktning plast, till mässan. Tidigare år så har den gruppen inte varit inbjuden. Nu blir det ändring på detta och branschen bjuds möjlighet att träffa de som utgör framtidens arbetskraft.

Mässan bjuder i vanlig ordning på ett späckat seminarieprogram. Dessutom kommer två paneldebatter att hållas. Under mässans första dag är temat “Omställning till hållbar plast”. I panelen sitter debattörer från GPS, Spif, Lunds Universitet, Sysav och Perstorp. Och under mässans andra och sista dag, så kommer representanter från de nordiska plastföreningarna att ha en paneldebatt.

-Vår förhoppning är att alla, utställare såväl som besökare och föredragshållare ska känna att detta är en nordisk mässa. Målsättningen är att samla den nordiska plastindustrin. Och naturligtvis så kommer branschminglet också att bli lite extra festligt i år när vi 10-årsjubilerar, avslutar Charlotta Nordenfelt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094