23948sdkhjf

Smart på flyget

På min senaste flygresa till München upptäckte jag till min glädje två nyheter i flygbolagens sortiment av förpackningar.

Med SAS serverades den kylda juicen i kartongförpackningen CartoCan, en aseptisk förpackning och lanseras som ett alternativ till muggar och flaskor av plast. Jag skrev förra året om CartoCan som efter en satsning av Stora Enso som tillverkar materialet i samarbete med HQ Print i Sunne tros få ny skjuts på marknaden. Den används sedan tidigare av bland andra Löfbergs för iskaffe.

Förpackningskonceptet ägs av tyska förpackningsmaskintillverkaren Hörauf som i samarbete med olika partner erbjuder varumärkesägare möjlighet att fylla i den fiberbaserade förpackningen. Hållbarheten på den juice jag drack sträckte sig till början av september, så sex månaders hållbarhet utan kylkedja kan denna förpackning minst erbjuda. Barriären i förpackningen är en aluminiumfolie.

Den andra fiffiga nyheten, på vägen hem med Lufthansa, var en plastfilm i juicebägaren. Under oblatet av aluminium låg en tunn plasthinna. Först trodde jag att det var något som inte hade följt med när jag drog av oblatet och jag var just på väg att kalla på flygvärdinnan för att få en ny juice när jag upptäckte det. I plastfilmen fanns en päronformad öppning utstansad, som på den gamla sortens ölburkar. Den var helt enkelt till för att underlätta drickandet direkt ur bägaren.

Jag har inte sett de tidigare, men det är naturligtvis ingen garanti för att det är en nyhet, men i alla fall en positiv överraskning att flygbolaget anstränger sig för att underlätta inmundigandet av dryck i dess trånga utrymmen. En eloge till SAS & Lufthansa. Keep up the good work!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094