23948sdkhjf

Framtidens förpackning 2030

Hur ser en hållbar och spännande förpackning ut år 2030? Under årets designtävling Packaging Impact Design Award (PIDA) hopps man få se många och innovativa svar på den frågan.

I år uppmanar arrangören BillerudKorsnäs nämligen de deltagande studenterna att blicka in i framtiden och ta fram en nyskapande, funktionell och hållbar förpackning som ska lösa framtidens problem.

– Vi måste börja idag för att hitta morgondagens lösningar. Förändring sker inte över en natt. Design för framtiden handlar om att stanna upp och ifrågasätta hur saker och ting ser ut idag, identifiera problemen och arbeta för att förändra till det bättre. Årets tema ger studenterna många möjligheter att tänja på gränserna för sin kreativitet, säger Johanna Oderstad, Technical Sales Carton Solutions på BillerudKorsnäs.

Dagens konsumenter kräver mer av en förpackning än någonsin. De förväntar sig mindre plast, unik design och hållbara lösningar. 72 procent av alla konsumenter uppger att de är villiga att betala mer för en produkt som är förpackad på ett hållbart sätt, detta enligt BillerudKorsnäs konsumentundersökning från 2017. Temat för årets tävling är därför Bring the future och nyckelordet för studenterna är ”hållbarhet”.

– Eftersom årets tema är så brett, finns det stora möjligheter för studenterna att gå sin egen väg. De kan fantisera fritt kring ett scenario de tror sig kunna se i framtiden. Vi hoppas få se innovativa bidrag som ger oss alla en tankeställare.

Den svenska deltävlingen hålls den 22 maj i Stockholm. Då kommer även studenter från Tyskland att delta. Den franska deltävlingen hålls den 16 juni i Reims. Nytt för i år är att studenter från Storbritannien får en egen deltävling i Sheffield den 4 juni och att en internationell PIDA-vinnare kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september.

– PIDA har funnits i många år och har haft liknande upplägg under lång tid. Vi vill ta tävlingen till en ny nivå. På detta sätt kan vi även sporra eleverna lite extra och lyfta deras projekt till en bredare publik, säger Johanna Oderstad.

Artikeln är en del av vårt tema om Design.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079