23948sdkhjf

Svensk livsmedelsproduktion står och stampar

Den svenska livsmedelsindustrin växer inte trots urstark konjunktur, lokalproducerat och hälsosamma alternativ är de hetaste konsumenttrenderna och många livsmedelsföretag oroas över att tappa i export på grund av Brexit.

Fjärde kvartalet 2018, årets försäljningsmässigt viktigaste för svensk livsmedelsproduktion, utvecklades svagt positivt på hemmamarknaden (index 52 där 50 motsvarar oförändrad utveckling i årstakt). På exportmarknaden, med en försäljningsandel på cirka 25–30 procent, var tillväxten något tydligare (index 61).

Med resultatet för Q4 summeras helåret 2018. Totalt sett ökade försäljningsvolymerna något, även om det var mycket nära oförändrade nivåer under samtliga kvartal, Q2 borträknat.

– Med tanke på den starka svenska konjunkturen med köpstarka hushåll, där flertalet konsumenttrender ger stöd åt det svenskproducerade, borde volymerna kunnat lyfta mer. Den svaga tillväxten märks också i att medlemsföretagens omsättning var mer eller mindre oförändrad under året. På marginalen pekar det med andra ord på lägre försäljningsintäkter per såld enhet, möjligtvis i kombination med en förskjutning mot varukategorier med lägre intjäning, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Konsumenttrender

I enkäten som utgör underlag till Konjunkturbrevet har företagen svarat på frågan ”Vilka konsumenttrender påverkar produktionen på ert företag allra mest just nu?” De tre hetaste trenderna är desamma som 2017, dock med en viss inbördes omkastning.

På plats ett 2018 återfinns ”lokalproducerat” precis som 2017, med skillnaden att den stärkte sin placering något ytterligare. På plats två återfinns ”hälsosamma alternativ” vilket är en pallplats högre än under 2017. Som årets tredje hetaste trend placerar sig fjolårets tvåa, ”vegetariska produkter”.

På plats fem kommer en snabbväxande trend, “proteinrika (kött-) alternativ”. Det är en bubblare som det har talats om en längre tid, men som först nu har nått fram till ett bredare konsumentlager och därmed sätter avtryck i medlemsföretagens produktionsinriktning.

”Ekologiska alternativ” var under en serie år en av de hetaste trenderna, men har planat ut något under de senaste två åren och ligger kvar på plats sex, samma som i fjol.

Brexit ett orosmoln

Storbritanniens utträde ur EU ska enligt plan ske den 29 mars. Osäkerheten är stor kring hur Brexit rent praktiskt kommer att utföras (blir det en hård eller mjuk Brexit) och vilka konsekvenser utträdet kommer att få.

I Konjunkturbrevet har medlemsföretagen fått frågan ”Förbereder ni ert företag för en hård Brexit?” 56 procent av företagen som exporterar till Storbritannien har inte gjort några särskilda förberedelser. Av de återstående företagen har en tredjedel förberett sig på extra pappersarbete och kostnader, och en tredjedel har sett över alla långa kontrakt med sina kunder i Storbritannien.

På frågan ”Hur tror ni att er export till Storbritannien påverkas av en hård Brexit?” svarar 15 procent av företagen att exporten kommer minska, och 31% svarar att den kommer minska mycket.

Fyra gånger om året skickar chefekonom Carl Eckerdal ut en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag som får svara på frågor om försäljning, export, anställningsläge, råvarukostnader, lönsamhet och investeringar. Medverkande företag står för cirka 50 procent av branschens omsättning. Alla svar är viktade efter företagets omsättningsstorlek.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062