Klear Can gör entré i Europa
Klear Can, en genomskinlig konservburk av plast med metallock, finns nu i handeln i Europa. Det är det franska varumärket St. Mamet som ingår i Del Monte-koncernen som lanserar ananasprodukter i Klear Can.
Tekniken för tillverkning av Klear Can har utvecklats amerikanska Milacron Holdings Corp. Det är en avancerad formsprutningsprocess som möjliggör burken att klara autoklaveringsprocesser upp till 130 grader under tryck i flera timmar. Klear Can är tillverkad av två lager transparent polypropen med ett tunt barriärskikt av EVOH (etylenvinylalkohol) i mitten och ger innehållet en hållbarhet på minst två år. Som de flesta konserver idag har locket en dragring för lättöppning.
Genomskinliga Klear Can visades för första gången på förpackningsmässan Interpack i Düsseldorf 2014, och väckte då stor uppmärksamhet. Burken har sedan dess lanserats för fruktkonserver i Kina och Sydkorea av samma företag S&W Fine Foods International som idag äger St Mamet och ingår i Del Monte Pacific Ltd.
Klear Can har diametern 73 mm, industristandard för konserver, men kan enligt Milacron enkelt göras i andra storlekar och former tack vare den flexibla tillverkningstekniken. Konservproduktsproducenter kan antingen köpa färdiga burkar av Milacron eller köpa en maskin som tillverkar dem i anslutning till fyllningslinjen. Det går enligt Milacron att använda befintliga fyllningslinjer för konservburkar utan att anpassningar behöver göras för Klear Can.
Klear Can har den stora fördelen att var lättare än metallkonserver och motståndskraftig mot bucklor, dessutom är den stapelbar och återvinningsbar som metallkonserven.