Packat och klart på 59 sekunder
Boozt har målet att bli störst i Norden inom mode, kosmetik och heminredning på nätet. Bolaget växte med drygt 40 procent 2017 och har samma tillväxtmål i år. För att klara framtida expansion har bolaget investerat cirka 200 miljoner kronor i ett automatiserat lager i Ängelholm.
Drivkrafterna för att automatisera flödena var att använda lagerutrymmet på ett mer effektivt sätt än tidigare, att fokusera på hög leveransnivå, samt att effektivisera kostnaderna.
– Vidare tittade vi på flexibilitet och möjligheterna för den här lösningen att inkorporera alla våra processer. Möjligheten för att bygga ut lagret bedömdes också som nödvändig, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.
Lagret finns i Ängelholm och har varit i bruk sedan våren 2017. Systemen är utvecklade inhouse.
– Det gör att vi enkelt kan testa och justera tekniken, förklarar Niels Hemmingsen.
I dag är 151 plockningsrobotar i drift. Boozt räknar med att volymerna ska öka. I slutet av året väntas hanteringscentret ha 250 000 lådor och 250 robotar. Den totala investeringen uppgår till cirka 200 miljoner kronor.
Precis som i många produktionsanläggningar är toppar, oavsett storlek, alltid en utmaning, både i termer av hantering och investeringar.
– Man vill inte bygga ett system som är designat för några få toppar och sedan ha överskottskapacitet under resten av året, precis som man inte vill ha för låg kapacitet när topparna kommer, säger Niels Hemmingsen.
– Vi har utarbetat planer för att möta toppar på nivåer som vi kan förvänta oss på kort sikt – ofta är det en fråga om att addera kapacitet i linje med vår tillväxt och samtidigt hålla ett öga på topparna. Mycket kan förplaneras i systemet, precis som processer och rutiner etableras specifikt för topparna.
Boozt |
Mellan 80 och 90 procent av Boozt lagerhantering är automatiserad. Det som inte är integrerat i systemet är till exempel kostymer, plagg som hängs på galge, brandfarlig kosmetik och stora kvantiteter av samma produkt.
Boozt levererar 7 000 paket varje dag. Enligt Niels Hemmingsen sparar man tid i alla processer, tack vare automatiseringen.
– Det viktigaste för oss är att få ut paketen så fort som möjligt. Den kortaste tiden från det att kunden har lagt sin order till att paketet packats och skickats iväg är 59 sekunder.
Såg ni några risker med att satsa fullt ut på automatisering?
– Vi gjorde en genomgripande riskanalys. Alla risker togs upp i en beredskapsplan. Det handlar ofta om att etablera en plan B och en plan C. Ett exempel är strömförsörjningen där vi beslutade oss för att bygga med solceller och på så vis sprida risker genom att minimera behovet av el utifrån. Det finns många exempel, både stora och små.
Om Niels Hemmingsen blickar framåt tror han att CSR blir en allt viktigare fråga inom logistik.
– Det är något vi hela tiden jobbar med, i allt från arbetet med personalen till minskat användande av plast och förpackningsmaterial. Samt i samarbeten med distributörer för att minska koldioxidutsläppen.
Ett annat fokus framgent är returerna som fortfarande sköts manuellt på lagret i Ängelholm.
– Det finns ingen stor automatisering på marknaden vad gäller hantering av returer. Arbetet sker på vårt lager. Vi jobbar tillsammans med Ängelholms kommun och erbjuder nysvenskar en chans att komma in på arbetsmarknaden. Många av våra konkurrenter har till exempel lagt ut arbetet till Baltikum. Returer är ett område som kommer att utvecklas över tid. Det är inte helt enkelt att automatisera, men det kommer att komma.
Vilken är den största utmaningen?
– Att hela tiden ligga i framkant. Det tar kanske tio månader att bygga ett lager, det tar tid att hitta automatiserade lösningar. Utmaningen blir att hänga med i den tekniska utvecklingen.
Niels Hemmingsen råder alla som är i färd med att automatisera lagret att göra sin hemläxa.
– Det är viktigt att man gör ett grundligt analysarbete vad som skulle fungera bäst. Det räcker inte att säga, jag vill automatisera. Det är en stor investering och måste bli rätt. Och ska fungera att växa med.