23948sdkhjf

Minskat matsvinn med Karma

Hemköp fortsätter minska matsvinnet med appen Karma.

De senaste veckorna har cirka 50 butiker gått med i Karma och Hemköp är nu största butikskedja i appen som säljer varor med kort datum. Samarbetet ger resultat, den första månaden Hemköp Plaza i Malmö var igång räddade de drygt 700 varor nära bäst före-datumet. Totalt har Hemköp räddat cirka 6 500 varor. Här står Hemköp Sabis Fältöversten, som varit igång sedan i höstas, för största delen följt av Hemköp Plaza i Malmö och Hemköp i Kalmar.

– Det stora intresset bland våra butiker visar på hur viktig den här frågan är. Matsvinn är resursslöseri och ett stort miljöproblem. Att undvika att slänga bra mat i butikerna är högsta prioritet för Hemköp, målet är att ingen mat som går att äta ska behöva kastas, säger Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp.

Samarbetet med Karma förenklar för kunderna att göra en insats för miljön och samtidigt äta god mat. Bra mat med kort hållbarhet säljs till ett nedsatt pris, mat som annars troligtvis hade kasserats.

– Vi är imponerade av hur snabbt Hemköp har lyckats koppla på så många butiker och över det fantastiska resultatet med så mycket räddad mat! Tillsammans utvecklar vi samarbetet för att fortsätta minska matsvinnet, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd på Karma.

Samarbeten som många Hemköpsbutiker har med olika välgörenhetsorgansationer och Matmissionen-butikerna är ett komplement till Karma. Här skänks mat med trasiga förpackningar eller större partier nära bäst före-datumet bort till behövande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063