Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 caféer
Läskjätten köper cafékedjan Costa Coffee för 3,9 miljarder pund. Coca-Cola-vd:n beskriver köpet som en "stark plattform" i ett segment där man inte har ett globalt varumärke.
Köpet ger enligt Coca-Cola en global plattform, där läskjättens system ska bädda för ytterligare tillväxt runt om i världen.
– Heta drycker är ett av de få segment av det totala dryckeslandskapet där Coca-Cola inte har ett globalt varumärke. Costa ger oss tillgång till den här marknaden med en stark kaffe-plattform, säger Coca-Colas vd James Quincey i ett pressmeddelande.
Enligt Whitbreads vd Alison Brittain är det först under de senaste åren man märkt av intresse från företag som Coca-Cola, efter att man fokuserat mycket internationellt. Det är något hon tror kommer att fortsätta utvecklas efter försäljningen.
– Du skulle kunna se Costa överallt: i varuautomater, hotell, restauranger, pubar, caféer – på alla ställen där du ser Coke i dag, säger hon till BBC Radio 4 .
Whitbread kommer nu att söka aktieägarnas godkännande för affären, vilken beräknas ske i mitten av oktober. Ett slutligt genomförande förväntas till någon gång under första halvåret nästa år.