Ny VD för Easyfairs Nordic
Den internationella event- och mässarrangören Easyfairs har utsett svenske Joachim Warnberg till ny VD för Easyfairs Nordic. Han kommer närmast från Köpenhamnsbaserade ISS Facility Services.
Från den 10 september ska Warnberg leda en organisation som fått erfara en anmärkningsvärd tillväxt under ledning av avgående VD Peter Wanderydz, som startade Easyfairs Sweden AB 2003. Easyfairs Nordic har nu 137 heltidsanställda medarbetare på kontoren i Göteborg, Kista, Malmö och Helsingfors, samt tre mässanläggningar i Malmö, Kista och Göteborg med en nettoyta på 50 000 m2.
Dessutom arrangeras 60 egna events med representanter från ledande nordiska varumärken inom flera olika sektorer såsom catering (Fastfood & Café – Restaurangexpo), förpackning (Empack), fastigheter (Fastighetsmässan) samt elinstallationer och belysning (Elmässan). Idag har företaget verksamhet på hela den skandinaviska halvön samt i Finland.
– Det har varit 15 spännande och otroligt roliga år, kommenterade Peter Wanderydz. Jag är oerhört stolt över vad vi har åstadkommit, men nu är det dags att lämna över till en ny ledning och jag välkomnar Joachim varmt. Vi kommer att ha ett tätt samarbete för att säkerställa kontinuiteten och jag ska göra vad jag kan för att hjälpa honom att lyckas med sitt uppdrag.
Förutom rollen som rådgivare i den nordiska regionen kommer Wanderydz även att fungera som Senior Advisor i Easyfairs-koncernen och utföra specifika uppdrag på koncernnivå under de kommande två åren.
Joachim Warnberg uppskattar utmaningen som det innebär att arbeta i mässbranschen.
– Jag ser fram emot att bygga vidare på de framgångar som Peter Wanderydz och hans team på Easyfairs Nordic skapat och att utveckla bolaget ytterligare. En av mina första uppgifter blir att se till att det blir en lyckad lansering av vår nya anläggning i utkanten av Göteborg, berättar han. Mässanläggningen i Åby kommer att erbjuda en inomhusyta på 15 000 kvadratmeter och beräknas öppna i början av 2019.
Artikeln är en del av vårt tema om På Nytt Jobb.