FEFCO höll möte i Stockholm
Europas ledande tillverkare av wellpapp och wellpappförpackningar samlades i veckan i Stockholm för konferens i två dagar. Industrin seglar just nu i stark medvind och det rådde en stark framtidsoptimism bland deltagande företag.
För första gången på mycket länge förlade FEFCO sin konferens till den svenska huvudstaden. FEFCO är samarbetsorganisationen för europeiska wellpapptillverkare och wellkonverterare. Smurfit Kappa, DS Smith och Stora Enso är några av jättarna på marknaden. Men branschen består också av många små och medelstora wellkonverterare.
Wellförpackningar är s k "local business". På grund av att materialet genom sin konstruktion kan sägas bestå av luft tål det av kostnadsskäl inga långa transporter och avsättningen sker därför främst på den lokala marknaden.
FEFCOs konferens hålls vartannat år och lockar representanter i företagsledande ställning bland medlemsföretagen. Till konferensen bjuds också in företag som är leverantörer eller på annat sätt samarbetspartner, som konsulter och forskare.
I Sverige organiserar SWIF, Svenska Wellpappföreningen, wellpapptillverkare och dess nya ordförande är Torbjörn Sagerström, tillika VD för DS Smith i Skandinavien. Han fick den stora äran att hålla inledningsanförandet och hälsa de omkring 300 internationella gästerna välkomna till Stockholm som badade i sol och visade sig från sin absolut bästa sida.
Keynote-talare var därefter Smurfit Kappas Europachef Saverio Mayer och Eduardo Posade, CEO, i det mexikanska wellpappföretaget Grupo Gondi, landets största.
Saverio Mayer bekräftade i sitt tal den starka tillväxten för branschen som han menar dels beror på den allmänna ekonomiska tillväxten i världen, men också den kraftigt ökande e-handeln. Han applåderade också att såväl myndigheter som handelskedjorna nu tar krafttag mot plastförpackningar och styr mot ökad användning av förnybara material.
– Wellpapp är såväl förnybart, återvinningsbart som nedbrytbart, slog han fast.
Eduardo Posade berättade om utmaningarna i det mexikanska samhället som även påverkar ett företag som tillverkar wellpapp; inkomstskillnaderna, utbredd svart arbetsmarknad och bristande säkerhet. För att kunna växa på den inhemska marknaden måste medelklassen växa och köpkraften hos fler människor öka. Idag exporterar Group Gondi 80 % av allt de tillverkar.
För att inte riskera att bli utestängda från den viktiga amerikanska marknaden gick man för två år sedan ihop med den amerikanska förpackningsjätten West Rock utan att släppa kontrollen över företaget. Ett joint venture som har gynnat båda företagen.
För att bidra till en bättre vardag för nödställda i samhället gör Group Gondi insatser inom social welfare och hjälper även sina anställda mycket mer utöver än vad som kan förväntas av ett företag.
– Dessutom är nya Investeringar i landet och att skapa arbetstillfällen också ett sätt att bidra till ökad ekonomisk tillväxt, säger Eduardo Posade.
I Sverige ville naturligtvis den nya nationella forskningsorganisationen RISE visa upp sig för Europas ledande wellpapptillverkare. RISE har omfattande forskningsuppdrag för skogsindustrin inom allt från trä, cellulosa till förpackningar. VD Pia Sandvik berättade om nya möjligheter man nu kan erbjuda med över olika 100 olika testbäddar i landet, för allt från tryckt elektronik till självkörande bilar.
Hennes anförande ackompanjerades av Marco Lucisano, VP för Papermaking & Packaging på RISE, som berättade om spännande framtidsmaterial från cellulosa och om hur ändrade konsumentbeteende påverkar förpackningsindustrin.
Emma Watkins, Analytiker vid konsultföretaget IEPP, gav auditoriet en uppdatering om den pågående lagstiftningen inom EU som strävar mot den Cirkulära Ekonomin. Förutom nya återvinningsmål kommer även särskild lagstiftning för att minska användningen av plast i förpackningar och engångsartiklar. Initiativ som starkt gillas av wellpappindustrin, även om wellpapp får betydligt högre återvinningsmål än plast.
FEFCOs Kommunikationsdirektör Nathalie Schneegans höjde ytterligare glädjen i salen när hon visade hur organisationen de senaste två åren genomfört lyckade PR-kampanjer för att framhäva wellpappens positiva egenskaper för såväl slutkunder som beslutsfattare i många olika kanaler.
På eftermiddagen kunde deltagarna välja mellan ett studiebesök på nya RISE Science Packaging Centre i Kista eller PostNord. Eller så kunde man besöka årets huvudsponsor HP som informerade och visade sin senaste teknik för digitaltryck av wellpapp, såväl postprint som preprint av liner.