Prisbelönad flaskdesign på bolaget
Ett vin prisbelönat för sin design på flaskan finns nu på Systembolagets beställningslista. Vinet heter TwentyTwelve 2012 och är namngivet efter en förutsägelse om jorden undergång, apokalyps, enligt Maya-indianernas kalender. Dessbättre var den årgången inte det sista vinet som mänskligheten fick dricka.
Vinflaskan erhöll det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2014 med följande omnämnande:
Förpackningsdesignen uttrycker ett ungt och okomplicerat förhållningssätt till att njuta av vin. Flaskans vida kontur betonar vinets färg tack vare den större diametervolymen. Dessutom är den bakre etiketten placerad bortom mitten för att inte störa ljuseffekten och den främre silverfärgade etiketten står ut mot en dynamiska färgbakgrund. Den specifikt modifierade flaskhalsen med ett metallsigill döljer delvis en naturlig kork utan lock, vars bokstäver "2012" syns tydligt genom det färglösa glaset.
Bakom grafisk design och produktutveckling står Gabriele Kofler och uppdragsgivaren är vingården och tillverkaren Finca Es Fangar S.A., Son Prohens på Mallorca.
TwentyTwelve har fortsatt komma ut som ett årgångsvin och finns nu i 2016 års tappning på bolaget tack vare en ny importör som har specialiserat sig på viner från Mallorca " Taste of Mallorca".
För mer information om goda viner från Mallorca: https://www.tasteofmallorca.se