Tap in to the Label Day
Grafokett, expert på tekniska etiketter, höll under förra veckan för första gången ett seminarium under det egna varumärket Label Day. Initiativtagare är företagets VD Robert Östman.
– Grafokett har historiskt varit ett relativt anonymt företag. Nu vill vi bli mer synliga på marknaden, för såväl befintliga som nya kunder och samarbetspartners. Label Day är vårt sätt att bjuda in till samtal för att möta nya krav och fånga upp trender som kan utveckla vår verksamhet, säger Robert Östman.
Label Day blev fullsatt med ett femtiotal deltagare som lokalen högst upp i ÅF-skrapan tillåter. På plats fanns experter från olika områden som delgav publiken utvecklingen på viktiga områden. Konferencier agerade Johan Mårtensson, VD i Packbridge. Tommy Höglund, Business Development Manager, från Acreo i Linköping (numera en del av RISE), var först ut bland inbjudna talare.
Han berättade om möjligheterna idag och i framtiden med tryckt elektronik. Forskningscentret Acreo består idag av ett 30-tal anställda som i samarbete med industri och Linköpings Universitet forskar om nya användningsområden och applikationer för tryckt elektronik. Forskningen bygger på en upptäckt som år 2000 belönades med nobelpriset, nämligen att plast kan vara elektriskt ledande.
– Vårt utvecklingsarbete har resulterat i nya smarta etiketter på marknaden och inom byggmarknaden har ett nytt företag startats som en spinn off. Företaget tillhandahåller en passiv fuktsensor som varnar för fuktskador.
På Acreo finns idag olika sorters tryckutrustning där företag kan testa fram sin egen intelligenta etikett i samarbete med Acreos forskningsteam. Tryckt elektronik är ett komplement till kiselbaserad elektronik och möjliggör idag tryckning av material och elektroniska enheter, såsom strömkällor, biosensorer och bildskärmar, för olika typer av applikationer.
– I samarbete med Läkare utan gränser har en smart etikett utvecklats för att förbättra behandlingen av patienter i utvecklingsländer. Etiketten varnar om medicin som fraktas kyld har utsatts för hög eller för låg temperatur under frakten och blivit obrukbar, berättar Tommy Höglund.
Papper för smarta etiketter
I ett nytt forskningsprojekt som bedrivs i samarbete med Svensk Skogsindustri undersöker Acreo om det är möjligt att tillverka papper som blir semi konduktiv. Det innebär att materialet i sig kan fungera som ett batteri och ge strömförsörjning åt smarta etiketter med sensorer.
– Företag som ligger långt framme inom smarta etiketter i Skandinavien är Beneli i Helsingborg och Thinfilm i Norge. Men idag jobbar vi mest med internationella företag utanför Skandinavien som ser möjligheterna med tryckt elektronik och avsätter stora resurser för att skaffa sig en marknadsledande position inom denna teknik.
Acreo anlitas bland annat av IKEA som nyligen utlyste en Challange där de uppmanade alla som i framtiden vill samarbeta med IKEA om smarta etiketter att komma in med idéer och nya lösningar. Acreo hjälper IKEA att utifrån teknisk genomförbarhet bedöma inkomna bidrag.
– Att IKEA tar detta steg och öppnar upp för tryckt elektronik, Digital Kommunikation och E-Etiketter är en game changer anser jag, säger Robert Östman.
Koppla upp din produkt
En organisation som samlar intressenter inom intelligenta förpackningar är AIPIA, baserad i Holland. Tanken var att dess CEO, Eef de Ferrante, skulle informera om nya aktiva och intelligenta etiketter och förpackningar, men han hade tyvärr fått förhinder. Med kort varsel hoppade istället Per Anders Hedin från Sigma Connectivity in. Han avslöjade att Telia nu som första operatör i världen erbjuder företag att koppla upp sin produkter mot mobilnätet - detta för att förverkliga Internet of Things.
– Men istället för att som en vanlig telefon hela tiden pinga mot nätet för att tala om "jag är här" sker det med längre intervaller för att spara ström. Mobilnätet för saker ligger också på en annan frekvens, har lång räckvidd, och heter NBIoT - Narrow Band Sweden.
Han tror att det inom två år kommer att finnas utbyggt i hela Europa och nästa land på tur står Spanien.
Per Anders Hedin, menar att i framtiden kommer vi som konsumenter inte att vilja läsa all information som finns på etiketter, t ex näringsinnehåll på livsmedel.
– Istället vill vi när vi tar i produkten att den automatiskt genom en smart etikett och en app på mobilen talar om för oss om det är bra produkt för just mig, baserat på min hälsoprofil.
Tjänst istället för produkt
Förmiddagen rundades av med Olof Ålenius, Vice President, i det svenska design- & innovationsföretaget Doberman. som specialiserat sig på att hjälpa internationella företag anpassa sin affärsmodell efter det nya digitala landskapet.
– Vi har tekniken, men vilka behov kan vi fylla, vad vill folk ha och hur ska vi presentera det? För att gå från att se på sin verksamhet som en produkt till en tjänst krävs insikt och strategi. Ta en basketboll som exempel. När du har sålt basketbollen är affären död. Du kan i bästa fall hoppas på att basketbollen går sönder och man behöver ny basketboll. Men om du utrustar bollen med en sensor som via mobilapp kommunicerar med användaren då har du förvandlat den till en tjänst och behåller bollen värde för dig som tillverkare under användning.
Ett företag som med hjälp av ny teknik tagit sitt varumärke till nya höjder är Nike. Med hjälp av en tag i kläderna kopplar de upp köparen/användaren till olika communities. Tag in to the game, Tag in to the skills, Tag in to the courtside, Tag in to the team, etc. Där får användaren möjlighet att delta i tävlingar och andra aktiviteter, köpa biljetter, exklusiva tillbehör och se intervjuer med sportstjärnor, med mera.
Packmarknaden hade inte möjlighet att vara med under eftermiddagen men programmet var minst lika intresseväckande då. Vi hoppas på en fortsättning och återkomst för Label Day.
Kort om Grafokett
Grafokett är ett svenskt högteknologiskt företag som levererar high end-lösningar för produktmärkning. Företaget har ingen egen tillverkning av etiketter utan anlitar samarbetspartners såväl i Sverige som på andra marknader. Med 25 års erfarenhet av etiketter i krävande miljöer vet man det mesta om vad som är betydelsefullt för en etiketts funktion och livslängd. Automotive- och Elektronikindustri är två stora kundsegment för Grafokett.
– Vi kan allt om material, lim, hållfasthet och annat. Men framför allt är vi mästare på att ställa rätt frågor och att lyssna efter svaren. Vilken uppgift ska etiketten ha? Vad kommer den att utsättas för och vad måste den klara under sin livstid? 60-65 % av vår produktion går idag på export och vi arbetar med kunder i hela Europa och Asien, säger Bernt Nehl, grundare och ägare.
Grafokett omsätter 50 miljoner kronor och har 10 anställda. Basen finns i Ängelholm, men försäljning sker också från Stockholm och Göteborg.