23948sdkhjf

SWEFLEX bjöd in till framtidssnack

Pallar du trycket?

Sweflex arrangerade halvdagsseminariet ”Pallar du trycket” på Brobygrafiska den 12 april. Dagens föreläsare skapade en bild över framtidens förpackningsbransch från varumärkesägarnas krav till vad en modern förpackningsdesigner bör ha med sig i sin verktygslåda när hen ställer sig till arbetsmarknadens förfogande.

Emily de Piro från INHOUSE informerade om vilka kompetenser som företagen efterfrågar inom förpackning- och grafisk design. Förutom att en förpackningsdesigner ska vara en fena på Adobe CC-programmen, ha god känsla för grafisk form, kunskaper inom prepress, tryckmetoder, CAD-teknik och 3D så önskas det att CV:t innehåller förmågan att tänka nytt och kreativt i stora portioner. Tyvärr är det fortfarande liten efterfrågan på personer som har kompetens inom miljö och klimatpåverkan.

Tuffa krav från Barilla

Seminariets andra talare: Christina Grassl, Barilla, som steg för steg beskrev de komplexa utmaningar konverterare har att hålla sig till för att bli godkända av och att få samarbeta med Barilla. Varje företag kvalitetssäkras så att de följer standarder, lagar, specifikationer och kundkrav. Ett av villkoren som Barilla sätter upp är att deras samarbetspartners har lagerhållning av både råmaterial och färdigvara för att kunna vara flexibel och anpassningsbar.

Som underleverantör krävs att man följer med i utvecklingen och naturligtvis har kunskap om produkten för att konsumenten ska få en hel knäckemacka att lägga sitt pålägg på och som har varit transporterat i en förpackning med korrekt material och godkända tryckfärger.

Skrämmande tema

Stefan Elm, ICA EMV Designbyrå presenterade en familj bestående av 5 000 egna artiklar och räknas till Sveriges största leverantör inom dagligvaruhandeln. ICAs varor har gjort en förvandling från prisfokus, låg kvalité och begränsat sortiment till att bli en stor konkurrenskraft över hela livsmedels utbudet.

För att kunna driva ett strategiskt designarbete inom samtliga sortimentslinjer finns är det många delar som är viktiga att hålla koll på för att lyckas: positionering mot rätt marknadssegment, hög trovärdighet, tillväxt och kunskapen om att arbeta stort och brett.

Som ett exempel på att det inte bara handlar om arbete med förpackningarnas utseende, storsatsade ICA på Halloween och lockade med ett ”skrämmande” tema som erbjöd bland annat zombiehjärna (blomkål), häxfingrar (lilafärgade morötter) och spindelkroppar (blå potatis). En satsningen som hade för avsikt att få barn att välja frukt och grönt framför godis.

Julen 2018 är säkrad med sitt tema Norrsken, ICA Basic kommer snart att ha ett nytt utseende och ICA Vatten (flaskor) en ny form.

Kostnadseffektivt för varumärket

Heidi Valkamo från Marvaco berättade om hur de ser till att öka kvaliteten på förpackningstrycket och samtidigt arbeta kostnadseffektivt som skapar en unik konkurrensfördel för varumärket. Genom att producera förpackningsartiklar för alla tryckmetoder, minimera korrekturgången säkrar de upp för varumärket och kan påskynda lanseringarna av produkterna. Tack vare att Kostym (designbyrå med fokus på förpackningar) tillhör Marvaco-gruppen kan de arbeta fram ett optimalt arbetsflöde från idé till färdigtryckt produkt.

Olofs recept

Olof Eriksson från Flextrus berättade om "En brilliant värld av förpackningar". Olof poängterade vikten av att ha en bred kompetens så att man lätt kan ”flyttas” mellan flexo- och digitaltryck :”Gör den tekniska avdelning mer produktionsinriktad och den produktionsinriktade avdelningen mer teknisk.”

Olofs receptet för att bli pionjär i sin egen bransch är att:

  • lägga örat mot rälsen och skapa framtiden nu

  • ha känselspröten ute för att fånga nya trender och tekniker

  • vara den som berättar för kunden om det senaste och se till att ha roligt för glädje smittar av sig.

Hur enkelt som helst…

Trender som påverkar

"Från multinationell koncern till dynamisk förpackningslösare" var rubriken på nästa föredrag. Från det nybildade OptiPack - tidigare Mondi Sunne - kom Ulrik Fauhlér och gav oss en inblick i företagets framtid och uppdrag som kommer att definieras av främst sex faktorer: befolkningstillväxt, energibrist, världshälsa, teknik (och förpacknings-) utveckling, klimatförändringar och globalisering. Ulrik gav utrymme för att belysa trenden med att reducera användandet av miljöskadlig plast i förpackningarna.

Dagen avslutades med att Göran Dahl, ordförande i Sweflex tackade samtliga föreläsare och dagens moderator Sara Larsson, Brobygrafiska, och passade på att bjuda samtliga till höstens seminarium som hålls i samband med Scanpack i Göteborg den 24 oktober.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.437