Sommarjobb lockade hundratals studenter
Intresset blev stort när Tetra Pak skapade en ny typ av sommarjobb för åtta hållbarhetsfokuserade kampanjstrateger. Över 400 sökande studenter ville ta sig an uppdraget som utformats tillsammans med Sustainergies.
Målet är att ge företaget inspiration till nya arbetssätt för hur man sprider kunskap och engagemang kring förpackningar, materialval och återvinning.
Projektet fokuserar på lokalt engagemang kring globala frågor om förpackningars roll i en hållbar livsmedelskedja. Dessutom är det en chans för Tetra Pak att testa nya format för samarbete med studenter och ta vara på deras kreativitet och idéer. Samtidigt får fler unga en chans att bygga värdefulla arbetslivserfarenheter.
− Vi har alltid sett innovation och nya lösningar som svar på samhällsutmaningar. Det här är ytterligare ett steg på den resan. Studenter är framtidens arbetskraft och ger oss nya perspektiv för att hjälpa oss bli ännu mer framtidsorienterade, säger Christina Appelgren, kommunikationsdirektör för Tetra Pak Nordics.
Tetra Pak grundades för att genom innovation effektivisera och förbättra distributionen av livsmedel. Idag är förändringskraft och innovation fortsatt viktiga drivkrafter, med alltmer med fokus på hållbara lösningar. Tetra Pak ser studenter som en viktig källa till kunskap och engagemang för en mer hållbar framtid.
− Vi ser att konsumenters intresse av att göra hållbara val ökar, inte minst bland unga, men fortfarande saknas det mycket kunskap. Med det här projektet ser vi fram emot ett helt nytt sätt att arbeta tillsammans med högskolestudenter. Till exempel för att sprida kunskap om att en använd förpackning inte är skräp utan en viktig råvara för nya produkter, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak Nordics.
Från mitten av juni kommer kampanjstrategerna att arbeta på fyra orter, Lund, Göteborg, Stockholm och Umeå, med lokala aktiviteter och digitala kampanjer. De kommer att skapa engagemang och sprida kunskap kring smarta, funktionella förpackningar och hur de passar in i en modern livsstil. Resultatet av arbetet kommer att presenteras i början av september.