Vi ses på Cirkus!
Det händer mycket på förpackningsfronten just nu. Plastförpackningar är satt under hård press på grund av larmrapporter om att våra världshav fylls med plastskräp. Alla vill göra något åt problemet. Från EU vill man begränsa användningen av plast i förpackningar och öka återvinningen. Plastindustrin är för att återvinningen ökar men emot en begränsning av användningen. Konsumenterna trycker på och handeln tar initiativ för att minska sin användning av plast i förpackningar.
På Cirkus i Stockholm den 18 april har ni chansen att lyssna på några av landets ledande experter inom plastförpackningar. Vilken väg ska vi gå? Är det ökad återvinning, bioplaster och i så fall nedbrytbara, eller ska vi skifta mot fiberbaserade lösningar där plast är en betydligt mindre del av förpackningen? Många frågor som söker svar. På årets viktigaste förpackningskonferens PACK PONT NORDIC får du möjlighet att ställa dina frågor om vad som är det smartaste valet för din förpackning just nu. Ta den chansen.
I detta nummer hittar du nyheter från den nyligen avklarade process- och förpackningsmässan Anuga Foodtec. Mässan är som de tyska internationella mässorna alltid är mastodontiska och vi kan inte mer än skrapa på ytan. Roligt är i alla fall att konstatera att svenska företag med innovativ teknik, vilket det fanns flera, sakta men säkert växer. Den svenska marknaden alldeles för liten för att innovationer ska överleva på hemmaplan. Man måste jobba med fokus på internationella kunder, och inte sällan stora sådana.
I detta nummer ger vi också stor plats åt manroland web systems entré på tryckpressmarknaden för förpackningar. Företaget som planerar en fusion med amerikanska Goss är en meriterad spelar inom rulloffset - fast för tidningstryck. Det ska bli intressant att följa företagets satsning. Första pressen har utvecklats i samarbete med kunden och är en press för flexibel förpackningsfilm – närmare bestämt shrink sleeves. Men kartongförpackningar hägrar likaså.
Sist men inte minst vill jag nämna reportaget om Per Lundeen som ingår i årets artikelserie för att uppmärksamma tidningens 40-års jubileum. Flera sådan intervjuer är planerade, godis för den lite nostalgiskt lagde bransch- och förpackningsnörden. I intervjun blickar Per Lundeen tillbaka på sin karriär och branschens utveckling under 25 år. Och man kan konstatera att trenderna går i cykler.
Mycket nöje med detta nummer!
Se Packmarknaden nr 2, ute den 13 april.
https://www.packnet.se/member/subscription/create.html
Artikeln är en del av vårt tema om LEDAREN.