23948sdkhjf

Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna!

Konkurrensen är stentuff och kunderna kräver mer. Det blir allt svårare att få tillräcklig lönsamhet i affärerna. Det gäller alla branscher. Det som gjort oss framgångsrika tills idag är inte det som kommer att göra oss framgångsrika imorgon. Med dessa ord inleddes förra fredagens PACK@lunch, om hot och möjligheter med e-handeln, på ett fullbokat STUDIO Meetingpoint i Malmö.

Seth Pålsson, Thrilled tog avstamp i förpackningsutvecklingens historia, där snabbköpens expansion på 60-talet var en viktig milstolpe. Han fortsatte med en insiktsfull blick framåt, på det som krävs i det nya e-handelslandskapet, där handeln på nätet ställer dagligvaruhandelns varumärkesägare inför helt nya utmaningar. Inget revolutionerande har hänt på 50 år, men nu händer det! Förpackningens utmaningar och möjligheter är dikterat av miljön den agerar i. Viktigast för konsumenter i webbutik är tydlig information om produkten. Förpackningens uppgift att trigga köpbeslut gäller också på nätet. Vi tänker fel och vi underskattar möjligheterna. Revolutionen är här för att stanna. Vi måste tänka om! Förpackningens roll har inte minskat, den har blivit annorlunda, menade Seth Pålsson.

Elna Hallgard från Orkla Foods Sverige gav en belysande redogörelse för komplexiteten i alla krav, som ska beaktas när en ny förpackning ska utvecklas och av möjligheterna förpackningen erbjuder att nå nya konsumentgrupper när man lyckas. Ett tydligt exempel är jordgubbssylt från ett av Orkla Foods välkända varumärken, BOB. Samma sylt, som initialt endast fanns i glasburk, kan nu köpas i refill för den miljö- och kostnadsmedvetne, i stor och liten plastflaska, som är enkel för hela familjen att hantera, i portionsförpackning samt i storhushållsförpackning. Att glasburken nu också försetts med lätt öppnat lock, en efterlängtad revolution, har förbättrat tillgängligheten för alla. Risifrutti är ett annat utmärkt exempel, där produkten utgör en innovativ kombination av förpackning och innehåll. I detta fall en plastbägare med två fack, ett för risgrynsgröt och ett för jordgubbssylt. Risifrutti erbjuder en praktisk och bekväm lösning för konsumenten och har blivit en succé.

E-handeln kommer att driva på utvecklingen, av såväl nya förpackningar som nya logistiklösningar. Här är vi ännu bara i den absoluta begynnelsen. Förpackningen ska attrahera konsumenter både i fysisk affär och i e-handel. Detta, tillsammans med nya mobila möjligheter att interagera med konsumenter, gör att vi kan förvänta oss mycket spännande nyheter från Orkla Foods utvecklingsavdelning framöver, avrundade Elna Hallgard.     

Lars Cardemar från KUKA Robotics berättade om förväntade effekter av det nya begreppet Industri 4.0, som ursprungligen myntades i Tyskland med det uttalade målet att ta tillbaka de industrijobb, som tidigare försvunnit österut. Han beskrev också vilken roll kollaborativa robotar, så kallade cobots, kan komma att få och hur man arbetar tillsammans med sina partners på olika marknader, för att utveckla industrins möjlighetet att tjäna sina kunder. Med sig i bagaget hade Lars och hans kollega en ”livs levande” cobot, som kunde beundras i aktion.

Axel Hagen och Tommy Johansson, ITO PALL-PACK bjöd på senaste nytt inom automationsområdet, genom att presentera flera intressanta case från såväl e-handelsföretag, som livsmedelsindustri och lagerhantering. Det viktigaste budskapet de skickade med var att det inte behöver kosta så mycket att skapa en väsentligt effektivare produktion. Det finns lösningar för alla. Det lilla företaget väntar ofta för länge innan man tar en kontakt och söker lösningar som gör att man kan expandera. Avskrivningstiden ligger ofta under ett år för en investering. Att fråga ITO PALL-PACK om hjälp är helt gratis.

Den efterföljande paneldiskussionen blev som alltid livlig, med många frågor och inspel från publik och PACK@lunch moderator, Per-Stefan Gersbro.

Glad pristagare i dagens utlottning av Bose QuietComfort hörlurar blev Charlotte Ulmfeldt, Skånemejerier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078