23948sdkhjf

Ny design för skolmjölken

Skolmjölken är något som alla danska barn och ungdomar växer upp med. Arlas senaste design Smælk har varit ett försök att vara cool på ungdomars vis. Men Arla erkänner nu att det inte varit så coolt och lanserar därför skolmjölken i ny design som mer ska appellera till dagens ungdom.

Nyckelordet i den nya designen heter Smileys. Arla ger skolmjölken en ny och enkel design, byggt runt leenden:

– Tanken bakom den nya designen är att det borde vara lätt för barnen att relatera till. Det har varit viktigt för oss att kommunicera med något som barnen kan känna igen från vardagen. Och de flesta barn känner redan emojis eller smileys från sin smartphone eller spel, säger Jesper Skovlund, PR-chef för Arla Denmark.

Den nya designen består av 20 leenden, som slumpmässigt används över de åtta varianterna som ingår i mejeriets sortiment av mjölk. Smileydesignen rullas ut i landets skolor under våren och ersätter smælk. Ibland är det bara att inse att du kan göra bättre, menar Jesper Skovlund.

– Vår gamla design med smælk var uppriktigt sagt ett dåligt försök att vara ung med de unga. Det kan vi erkänna nu. Så nu begraver vi smælk och ersätter den med en ny, mer modern design.

Den nya designen har presenterats för ett antal barn som har varit med i en testgrupp för att undersöka vad de tycker om den nya mjöllooken - och de välkomnar den. Den nya designen är utformad för att passa in i barnens verklighet och skapa igenkänning med enkla smileys, som barnen redan känner till och använder i sin vardag när de spelar spel eller använder mobilen.

Byrån som ligger bakom den nya designen heter Agency Spring.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078