Packmarknaden 40 år – i branschens tjänst
Välkommen till årets första nummer av Packmarknaden 2018. Att det kommer lite senare än vanligt beror på att vi i år gör sex tryckta tidningar istället för som tidigare sju. Tryckta Packmarknaden har genom åren sakta men säkert tvingats retirera i såväl utgivningsfrekvens som omfång på grund av minskade annonsintäkter. På detta vis skiljer sig Packmarknaden inte ifrån andra tidningar varken i dagspress eller fackpress.
För att möta denna nedgång har genom åren allt större resurser lagts på att rapportera från branschen online. Där heter Packmarknadens nyhetsportal packnet.se. I samband med ägarbytet för ett år sedan till Nordiske Medier som vi numera också heter har vi också fått ett betydligt bättre verktyg att arbeta med, liksom våra kunder. Som medlem på packnet.se kan du som annonsör själv lägga ut nyheter från ditt företag, under rubriken "Företagens egna nyheter".
Idag är Packmarknaden inte bara en renodlad nyhetsförmedlare utan också en stor eventarrangör. Vi gör i samarbete med olika partner mellan 15-20 event per år. Det ställer också höga krav på resurser och närvaro i marknaden för att vara aktuell för publiken. I denna tidning kan ni läsa om flera av de event som vi har eller kommer att arrangera.
Vår största event heter numera PACK POINT NORDIC med Livsmedelsförpackningar i Fokus. Missa inte denna spännande endagskonferens med en mängd beslutsfattare som har ett avgörande inflytande på våra förpackningar. Konferensen syftar till att ge dig som besökare insikt och konkreta råd om hur din förpackning bör vara för att platsa på hyllorna idag och i framtiden. Ett av flera intressanta ämnen på PACK POINT NORDIC är plastens framtid i våra förpackningar.
I detta nummer kan du läsa ett längre reportage om hur kemindustrin och i förlängningen plastindustrin vill hitta en slutgiltig lösning för allt plastavfall. Med ett Plastreturraffinaderi vill plastbranschen vända plastens allt sämre rykte som den på senare år fått genom larmrapporter om stora bälten av plastavfall som siktats ute till havs eller spolats upp på stränder. Ett system där allt plastavfall kan återvinnas till ny plast blir ett oslagbart miljöförsvar för plast i såväl förpackningar som andra produkter.
Avslutningsvis vill jag uppmärksamma dig på att Packmarknaden i år fyller 40 år. I 40 år har tidningen förmedlat kunskap för fackfolk, idogt och enträget. Som facktidning blir man en del av branschen och även om de ekonomisk förutsättningarna förändrats för tidningsutgivning hoppas jag att jag tidningen får vara med många år till som kunskapsförmedlare och inspirationskälla för dig som läsare.
I detta och kommande nummer under året gör vi nostalgiska utsvävningar som minner om en tid som flytt och kanske kan vi i slutet på året också få hjälp att sia något om framtiden. Med dessa ord önskar jag dig en stunds trevlig samvaro med branschen i Packmarknadens spalter.
Artikeln är en del av vårt tema om LEDAREN.