Ny smörbägare till tyska konsumenter
Tysklands största mejeriföretag Müller Group utsåg RPC Superfos och RPC Bebo att utveckla och producera en kundanpassad bägare till en ny smörprodukt. De första prototyperna såg dagens ljus på RPC Superfos Innovation Center i Randers.
Till en ny blandprodukt av smör och olja har Müller Group GmbH, Tysklands största mejeriföretag, utvecklat en ny skräddarsydd plastförpackning hos RPC Superfos i Danmark.
Smörprodukten är bredbar direkt ur kylskåpet och har nu framgångsrikt lanserats på den tyska marknaden. Den kundanpassade smörbägaren har mjuka former, harmoniska färgkombinationer och är enkel att öppna och återförsluta, bl.a. eftersom det sitter en liten flik på det formsprutade locket. När locket sitter ordentligt på bägaren hörs ett användarvänligt klickljud.
I sitt sökande efter den optimala förpackningen använde Müller Group anläggningarna hos RPC Superfos Innovation Center i Randers. Även RPC Bebo, ett systerbolag till RPC Superfos, var en del av utvecklingsprocessen.
Martin Kunst, Senior Packaging Developer hos Müller Group, berättar att den expertis som han upplevde hos båda förpackningsföretagen har spelat en avgörande roll för det slutliga, ytterst tillfredsställande resultatet. Han rosar dessutom de utvecklingsanläggningar som ställdes till förfogande:
– RPC Superfos Innovation Center är mycket sofistikerat och inspirerande. Det är ganska ovanligt att ha tillgång till utvecklingsfördelar av denna kaliber. Vi testade några versioner av vår förpackning i RPC Superfos Innovation Center, och det visade sig vara både värdefullt och nyttigt. Just eftersom vi kunde producera ett litet antal förpackningar per design, kunde vi arbeta oss fram till den perfekta lösningen genom att justera förpackningen efterhand.
Det finns två versioner av den bredbara produkten. Den ena säljs under varumärket Weihenstephan och på den är både bägaren och locket formsprutade. Den andra är en ”private label”-version, och här används en formsprutad bägare med ett termoformat lock. Den tillverkas av RPC Bebo och har toppmoderna dekorationer genom en särskild, patenterad pre-printing-teknik som kallas Bebo Print.
– Det har varit ett nöje att samarbeta med RPC i båda projekten. Vi har upplevt en fullständigt friktionsfri kommunikation och projektledning. Alla har vid varje tid vetat allt om varje steg i projektet för att utveckla den nya förpackningen. Det har varit en one-stop-shop-upplevelse, även om en av förpackningslösningarna innebar två leverantörer, berättar Martin Kunst.
Den nya bredbara produkten i den nya förpackningen är redan populär bland konsumenterna i Tyskland och med den goda grunden är Müller Group även redo för en snar lansering på flera exportmarknader, inklusive Storbritannien.