Publisher blir ny affärsutvecklare
Tjänsten är en helt ny roll inom Easyfairs och Brooks kommer att rapportera till Global Brand Director Paul MacDonald. Uppdraget består av tre fokusområden. 1. Hitta nya områden för företagets befintliga evenemangs varumärken. 2. Identifiera möjligheter för lansering nya varumärken inom förpackningar. 3. Utveckla innehållsstrategin för koncernens växande förpackningsportfölj.
Easyfairs äger den största globala portföljen av förpackningsevenemang och är specialister på att skapa event som skapar värde för aktörerna i förpackningskedjan. Portföljen spänner över 38 evenemang i 19 städer och 12 länder, vilka lockar över 100 000 besökare och 3 500 utställare varje år.
Varumärkena inbegriper såväl breda branschevent som hårt nischade event i hela Europa, Nordamerika och Asien, inklusive bland annat: Packaging Innovations, Empack, Label & Print, Luxury Packaging, Aerosol Dispensing Forum (ADF), Packaging of Perfumery, Cosmetics & Design (PCD) och globala prisutdelningsceremonin Pentawards.
– Brooks omfattande erfarenhet av redaktionellt arbete och publicering ger företaget ny kunskap om hur marknaden ska förstås, etablerar nya kontakter med viktiga branschprofiler och innehåll. Brooks har arbetat i hjärtat av förpackningsbranschen sedan 2008, först som redaktör och senare som Ansvarig utgivare för Packaging News och innan det arbetade han inom redaktionen på PrintWeek i över fyra år. Under sina år har han utvecklat en djup förståelse för marknadstrender, marknadsdrivande faktorer och utmaningar och vilka motsättningar och möjligheter det finns i förpackningsindustrins värdekedja. Med denna insikt tillför han nytt värde i Easyfairs centrala affärserbjudande och marknadsbudskap för event och kommunikation. Jag kunde inte vara gladare över att ha lyckats locka någon av Joshs kaliber från förpackningsindustrin, säger Paul MacDonald.
– Jag ser verkligen fram emot det här nya kapitlet i min karriär. Genom Packaging News har jag jobbat nära Easyfairs i nästan 10 år som officiell mediepartner på deras brittiska förpackningsevent och har alltid imponerats av företagets ambitiösa och professionella kultur och engagemang för att leverera de bästa möjliga eventen för de branscher de serverar. Förpackning är en fascinerande industri och full av stora personligheter, så jag är glad över att få bli kvar i branschen. Jag kan knappt bärga mig att gå in i denna nya roll och vara en del av det fantastiska Easyfairs-laget, säger Josh Brooks.