Vanlig streckkod blir smart kanal
WestRock-företaget Multi Packaging Solutions, (MPS) har i samarbete med det brittiska teknikbolaget Smartglyph tagit fram en metod att använda vanliga streckkoder till smarta kommunikationskanaler för interaktion med konsumenterna.
Detta rapporterar internationell förpackningsmedia och AIPA, Active & Intelligent Packaging Industry Association, i sitt senaste nyhetsbrev.
Utan några ändringar i befintlig förpackning eller streckkod, förvandlar SmarterBarcodes en standard-streckkod på vilken produkt eller förpackning som helst till en interaktiv kommunikationskanal. Detta gör att konsumenterna kan interagera med ett varumärke och en produkt genom att helt enkelt scanna streckkoden med vilken mobil enhet som helst som har en kamera.
Den här tekniken optimerar användningen av befintligt utrymme och kräver inga ändringar i designen eller förpackningen. Det kan omedelbart göra förpackningar interaktiva vilket ger konsumenten tillgång till förbättrad produktinformation, videoklipp, rabattkuponger, spel eller kampanjer, meddelar de båda företagen. Tekniken kan också stödja ursprungsbevis och skydd mot förfalskningar. Ingen data finns på grafiken bara ett 24-siffrigt nummer som är en pekare till en server, som kan bära obegränsat innehåll.
– Smartglyph-teknologin erbjuder varumärkesägare möjligheten att kommunicera med konsumenter globalt på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare, till ett pris som är kostnadseffektivt ner till minsta förpackningsstorlek, säger Carol Hammond, VP Innovation - Europe, MPS. Den kombinerar de bästa egenskaperna hos flera teknologier i ett system och vi är verkligen exalterade över dess potential för konsumenter och varumärkesägare eftersom upplevelsen skiljer sig helt.
Dessutom ger SmarterBarcodes möjligheten att samla information om konsumenten. Detta gör det möjligt för kampanjer att ändras medan de lever och skapar ett ögonblickligt förhållande mellan varumärket och konsumenterna. Tekniken kan levereras idag, skalbar, kostnadseffektiv och globalt tillgänglig på alla språk för varumärkeskampanjer i varje region, på deras lokala språk, hävdar de.
Den patenterade tekniken kräver bara att användaren hämtar en generisk app, som också kan bäddas in i en tillverkares app. Appen är kompatibel med alla mobila enheter med en kamera. Varumärkesägaren har möjlighet att personalisera appen och kampanjerna i realtid och bestämma vad konsumenten ser efter att ha scannat streckkoden. Detta ger flexibilitet att anpassa eller helt ändra en kampanj utan att byta förpackning.