Axfood byter till bioplast för fruktpåsar
Axfood, med dagligvarukedjorna Hemköp och Willys, slopar som första aktör i handeln helt fruktpåsar av fossil plast. Axfood övergår istället till påsar av sockerrör i samtliga egna butiker. För Axfood är det totalt cirka 170 miljoner fruktpåsar per år som nu byts ut.
– Övergången till fruktpåsar av sockerrör är ett viktigt led i att ytterligare minska den totala klimatpåverkan, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
För hela Axfood-koncernen, där även Axfood Närlivs med Tempo och Handlar´n ingår, innebär bytet till fruktpåsar av sockerrör ett minskat koldioxidutsläpp med drygt 60 procent per år.
Övergången till de nya påsarna sker successivt under hösten, i takt med att lagren av de oljebaserade plastpåsarna töms. Först ut är två Hemköpsbutiker i Stockholm i slutet av november. Bytet av samtliga fruktpåsar beräknas vara helt genomfört i början av nästa år. Påsarna är återvinningsbara och sorteras med vanlig plast.
– Det sker många positiva initiativ för att minska klimatpåverkan i vår bransch just nu och givetvis hoppas vi att andra följer vårt exempel och helt överger fossila fruktpåsar i butikerna, säger Åsa Domeij.
Axfood arbetar strategiskt för att minska den totala plastförbrukningen. Bärkassar av sockerrör och pant på saft- och juiceflaskor är initiativ som Axfood var först med i dagligvarubranschen. Just nu genomförs dessutom en test där kunderna kan panta bärkassar på Hemköp vid Torsplan i Stockholm, ett initiativ som fler butiker nu tar efter.
Dessutom används numera bioplast som emballage för det egna varumärket Garants sortiment av frukt och grönt.