UPS förenklar returhanteringen
UPS erbjuder nu tjänsten UPS Returns Manager till alla kunder som hanterar sina returer online. Tjänsten är ett gratis online-verktyg som gör det möjligt för e-handlare och företag att anpassa returleveranser efter den modell de själva valt.
UPS företagskunder kan alltså hantera returleveranser utan att behöva integrera ny teknik i sina egna IT-system. Konsumenter som använder tjänsten kan skriva ut en returfraktsedel direkt från UPS spårningssida – i telefon eller på webben – eller från medföljande e-postmeddelande.
UPS Returns Manager, som nu finns i 44 länder inklusive Sverige, är ett värdefullt verktyg så att företag kan hantera sina returer. På den globala marknaden returnerar konsumenter varor för hundratals miljarder varje år – så att tala om gratis returer är naturligtvis felaktigt. Undersökningar från diverse branscher värderar idag kostnaden för hanteringen av returer till 10% -15% av varans pris.
– Returer av varor som är köpta på nätet är ett stort problem för många europeiska återförsäljare och deras kunder. UPS Returns Manager gör processen mycket enklare. Det är den perfekta lösningen för alla avsändare, särskilt små och medelstora handlare som saknar denna kapacitet internt. UPS är den första logistikleverantören som erbjuder möjligheten att skapa en retursändning direkt via UPS-spårningssida, säger Abhijit Saha, UPS europeiske marknadsdirektör.