Finsk seger i innovationstävling
I samband med konferensen Top Packaging Summit by Packbridge på Stadion Mässan i Malmö denna veckan avgjordes startup-tävlingen The Packbridge Challenge. Finska Koepala Packaging tog hem segerchecken på 50 000 svenska kronor. Checken togs emot av en strålande glad Janne Asikainen, som är en av grundarna av företaget och arbetar som innovationsansvarig, m m.
Koepala Packaging, som har huvudsäte i Helsingfors, utvecklar innovativa förpackningslösningar. Bland annat har man tagit fram den platta förpackningslösningen Koepala Aterimo för take-away-segmentet. Det patenterade konceptet kan användas för att leverera och servera olika typer av take-away-mat eller dryck i samma förpackning , utan behov av förslutningslock, etc.
– Vårt mål är att minska avfallet från livsmedelsförpackningar, samtidigt som bekväma och hållbara förpackningar ska göra det roligt att äta ute, säger Janne Asikainen.
Förpackningsklustrets Packbridges tävling The Packbridge Challenge riktar sig mot entreprenörer och startup företag med en affärsidé eller innovation som kan appliceras på förpackningsindustrin eller hos dess kunder.
– Det är viktigt att koppla ihop startups och innovatörer med förpackningsindustrin och Packbridge vill ta den rollen. Detta för att effektivisera möjligheten för startup-företagen att snabbt få igenom sina lösningar men att också för att de ska få feedback från experter kring förbättringsmöjligheter eller applikationsområden, säger klustrets VD Johan Mårtensson.
Till årets tävling, som var den första, anmälde sig över 40 entreprenörer och företag från 13 länder. En jury utsåg tio som gick vidare till finalen i samband med Top Packaging Summit by Packbridge.
Packbridge planerar att återkomma med The Packbridge Challenge 2018 och efterlyser partner som som vill sponsra tävlingen eller sitta i juryn för tävlingen.
I årets tävling har Lantmännen, ÅR Packaging Group, Scanfill, Region Skåne, Lunds Universitet, Beneli och Marks & Spencer varit partner.