23948sdkhjf

Retursystem minskar mängden byggavfall

JM arbetar intensivt arbete med att halvera deras byggavfall. Lastpallar av olika slag står för minst 10 % av byggavfallet när det gäller fraktionerna trä, brännbart och blandavfall.

Ett sätt at minska kostnaderna och minimera miljöbelastningen för pallhanteringen är Retursystem Byggpall som drivs gemensamt av byggbranschen. JM och övriga större byggentreprenörer och de större byggmaterialhandlarna är föregångare när det gäller att nyttja systemet. Men tyvärr hamnar pallarna alldeles för ofta bland övrigt avfall.

– Vanligast är det att engångspallar och pallar somär trasiga eller smutsiga slängs men tyvärr sker det även i stor utsträckning för returpallar.

– Vi och andra byggentreprenörerna kan dock bli ännu bättre på att nyttja retursystemet. Dels kan vi ställa krav på fler leverantörer att leverera på byggpall och dels kan våra byggarbetsplatser bli bättre på att returnera pallar till systemet säger Per Löfgren, hållbarhetschef på JM.

Tre skäl till att nyttja Retursystem Byggpall på en byggarbetsplats är:

1. Hög ersättning för byggpallen och full ersättning även om byggpallen är trasig! 50 kr i ersättning gäller för byggpallar i EUR-formatet. Det är också dyrt att slänga en pall i containern. Kostnaden varierar beroende på vilken container pallens slängs i, men inte sällan uppgår kostnaden till minst 40 kr per pall.

2. Enkelt då byggarbetsplatsen kan returnera samtliga pallar i standardformaten, även engångspallar och de pallar som inte är märkta med byggpallsstämpeln. Är det trångt på byggarbetsplatsen kan ofta byggmaterialhandeln eller återvinningsentreprenörerna nyttjas för att hämta pallarna. Bygget slipper sortera, hålla koll på saldon och ordna med returtransporter till respektive materialleverantör.

3. Minskad klimatpåverkan när pallar returneras, kvalitetkontrolleras och repareras vid behov. En pall i EUR-formatet innehåller 0,425 kg spik och bidrar med onödigt stora koldioxidutsläpp när pallar måste nyproduceras. När en pall slängs bidrar även containertransporterna med onödiga utsläpp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.465