Hallå där – Peter Neumeister!
Vad ska du tala om?
Jag ska tala om hur förpackningen får en ännu större betydelse i och med att näthandeln ökar i relation till vanlig butikshandel. Förpackningen blir den enda delen utöver sighten och produkten som påverkar kännedomen, attityden och beteendet till varumärket och den specifika produkten.
Hur kommer det sig att detta ämne är aktuellt just nu?
Det sker en stor förändring på marknaden som i framtiden kommer att avgöra vilka varumärken som överlever den förändringen. Vilka varumärken är dinosaurierna…
Vad tycker du om dagens förpackningar för e-handel?
Det finns en stor förbättringspotential, utifrån många olika perspektiv.
Vad skulle du helst vilja se för förändring/förbättring?
Mer storytelling, mer omhändertagen paketering som stöttar produkten på ett mer relevant, effektivt och unikt sätt. Att man tänker mer strategiskt och kreativt när det gäller alla de faser som förpackningen går igenom från produktion till livet efter att köparen öppnat förpackningen och börjat använda produkten. Bli bättre på att tänka före, under och efter köp. Vad kan vi göra för att locka till återköp.
Hur kan en konferens bidra till bättre lösningar?
Det är ett ypperligt tillfälle att utbyta erfarenhet och kunskap.