SAS kuben i designtävling
I våras lanserade SAS sitt nya mat- och dryckeskoncept ombord inom Skandinavien och Europa. Nu nomineras kuben, d v s den fyrkantiga förpackningen som maten serveras i ombord, i två av Svenska Designprisets kategorier.
Från och med den 11 september kan hela Sverige vara med och rösta fram sin favorit i Svenska Designpriset. Den nya kuben i SAS nya satsning på mat ombord New Nordic by SAS är nominerad i två kategorier; Grafisk identitet och förpackning.
Med fokus på funktion, kvalitet, smak och design erbjuds sedan i maj det nya mat- och dryckeskonceptet ombord. Den nya designen i form av en fyrkantig kub är unik i branschen och inspirerad av take-away-kulturen.
Frukost, lunch och middag kommer förpackad i en kub som gör det möjligt att enkelt kunna äta under tiden som man arbetar, läser eller ser en film. Inspirationen till maten och drycken är hämtat ur den nordiska matfilosofin där det lokala ursprunget och säsongens råvaror är centrala.
– Vi är glada över det positiva mottagande vårt nya mat- och dryckeskoncept har fått, inte minst för den nya unika designen på kuben. I konceptet har vi lagt mycket omsorg på design, förpackning, och framförallt matkvalitet och att skapa en ny upplevelse ombord med oss på SAS, säger Gustaf Öholm, Head of Onboard Product and Services, SAS.
Design och förpackning är framtagen tillsammans med designbyrån Designit och leverantören DeSter. I New Nordic by SAS erbjuds ett urval av nya smakupplevelser som baseras på fräscha, lokala råvaror och rena smaker förpackade i en ny avskalad design anpassad för livet ombord.