Elopak först med Natura Life
Samarbetet mellan Elopak och Stora Enso har resulterat i lanseringen av den första takåsförpackningen gjord av naturligt brun oblekt kartong, vilket gör att Naturally Pure-Pak förpackningen distinkt utmärker sig genom ett naturligt utseende och känsla.
Den nya kartongen Natura Life by Stora Enso bevarar träfibrernas naturligt bruna färg och har en synlig fiberstruktur. Detta skapar ett naturligt annorlunda, hållbart och autentiskt intryck som möter den växande efterfrågan på etiska, ekologiska och organiska produkter.
Pure-Pak förpackningen har ett naturligt utseende och känsla, som rimmar väl med värderingarna för organiska produkter och den kommer att dra uppmärksamheten till sig i butikshyllan.
Som Arla Foods i Sverige tidigare i veckan meddelade kommer ett flertal produkter under varumärket EKO att lanseras i Pure-Pak förpackningar gjorda av naturligt brun kartong.
– Vi tror att den nya Pure-Pak förpackningen kommer att fånga intresset eftersom den kommunicerar organiska värden och är helt annorlunda än någonting annat i det alltmer komplexa kylda mejerisegmentet, säger Anna-Karin Modin Edman, Hållbarhetschef på Arla.
Pure-Pak förpackningar med naturligt brun kartong finns tillgänglig i storlekarna 1 liter och 500 ml. Förpackningen fungerar med befintliga fyllningslinjer för både färska och ESL-behandlade produkter utan modifieringar eller förändrade maskininställningar. De nya Pure-Pak förpackningarna kan återvinnas till 100 procent med befintliga system.
– All vätskekartong från hållbart brukad skog är miljövänlig, men denna kartong är på en helt ny nivå när det gäller klimatsmarta förpackningar. Denna innovation är resultatet av ett samarbete som kombinerar bästa möjliga expertis, kunnande och erfarenhet från oss och Stora Enso. Vi har inte bara bytt till en ny kartong för våra Pure-Pak förpackningar, utan ett helt nytt koncept, säger Ivar Jevne, Executive Vice President Board and Blanks Supply på Elopak.
Den nya kartongen tillverkas av Stora Enso och merparten av all träfiber kommer från svenska och norska skogar.
– Vi är mycket nöjda med samarbetet med Elopak och ser fram emot lanseringen av den nya oblekta vätskekartongen Natura Life by Stora Enso. Det som gör den här kartongen unik är att den är brun både på in-och utsidan. Det förstärker förpackningens organiska känsla och gör att den sticker ut på butikshyllorna, säger Annica Bresky, divisionschef för Stora Enso Consumer Board.